actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2014, 11:00
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
‘Interim verdient een beter imago’

De uitzendsector krijgt het regelmatig zwaar te verduren. Verwijten van racisme en uitbuiting zijn nooit ver weg. Onterecht, meent Alain Colleman van Synergie. “De sector heeft een positief verhaal te vertellen en onze cijfers onderstrepen dat verhaal, zwart op wit.”

In 2014 zette uitzendbedrijf Synergie al meer dan 120 nationaliteiten aan het werk, was 10 procent van de uitzendkrachten die het bedrijf aan werk hielp ouder dan 45 jaar en de helft jonger dan 25 jaar.

In totaal vonden al meer dan 21.000 mensen dit jaar een job via Synergie, onder hen ook enkele honderden niet-EU-burgers en een vierhonderdtal arbeidsgehandicapten. “Jongeren, ouderen, allochtonen … We spelen een belangrijke rol op de arbeidsmarkt. Uitzendwerk is het middel bij uitstek voor kansengroepen om aan een job te geraken”, aldus Alain Colleman.

Bron: De Standaard, 2 november 2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141202_01407383

Mening:
Ik ben het eens met Alain Colleman, Marketing en Facility manager van Synergie, die verkondigt dat een interim een beter imago verdient.

Voor pas afgestudeerden, die zich nog maar pas ter beschikking hebben gesteld voor de arbeidsmarkt, is een uitzendbedrijf het ideale middel om als interim je eerste stappen op de arbeidsmarkt te zetten. Het is immers een kans om ervaring op te doen in verschillende werksectoren. Hiermee wil ik niet zeggen dat interims alle jobs moeten aanvaarden die ze voorgeschoteld krijgen door hun uitzendbureau. Het is immers een vooroordeel dat uitzendbedrijven vaak 'de verkeerde mensen' sturen. Naar mijn mening ligt de schuld dan niet bij het uitzendkantoor, maar wel bij de onderneming of organisatie. Het is hun taak om het uitzendbureau zo goed mogelijk te briefen (welke taak ? wanneer ? werkvorm ? hoelang ? ...). Deze informatie moet naar mijn mening altijd zo concreet mogelijk geformuleerd zijn, zodat het uitzendbureau met deze informatie aan de slag kan. De zoektocht naar een geschikte kandidaat wordt op deze manier vergemakkelijkt voor een uitzendkantoor.

Bovendien, vind ik dat de ondernemingen die interims in dienst nemen voor een goede begeleiding moeten zorgen. Zeker in de aanvangsfase, zodat een interim de werking van een bedrijf snel leert kennen. Het is naar mijn mening immers niet eenvoudig om met een vingerknip mee te draaien in een bedrijf. Een onderneming moet je eerst leren kennen. Ik vind bijgevolg dat je deze situatie goed kan vergelijken met de overstap naar het middelbaar onderwijs. De meeste jongeren gaan dan naar een nieuwe school die vaak een overweldigende indruk op je nalaat. Naargelang het schooljaar op gang geraakt, leer je de school beter kennen (Vb. klaslokalen). Je leert wennen aan 'je nieuwe school'. Zo is het als interim eveneens niet simpel om meteen 'je plaatsje' te vinden binnen de onderneming. Hieraan moet zowel het bedrijf waar je werkt als ook jezelf aan wennen.

Ik vind het belangrijk dat iedereen als gelijk wordt beschouwd. De uitzendsector krijgt immers vaak verwijten van racisme en uitbuiting te verduren. In het artikel las ik dat Synergie in 2014 al meer dan 120 verschillende nationaliteiten aan het werk heeft geholpen. Bovendien was 10 procent die het bedrijf aan werk hielp ouder dan 45 jaar en de helft jonger dan 25 jaar. Dit vind ik een positief signaal. Naar mijn mening moet je net waardering hebben voor deze groep mensen. Werk vinden is voor deze groep niet zo evident. Het feit dat ze naar een uitzendbureau zijn gestapt wijst erop dat ze willen werken. Bovendien, heeft ieder individu zijn eigen talenten. Naar mijn mening moet 'het talent' een doorslaggevende factor zijn (ongeacht leeftijd, geslacht of nationaliteit). Dit is in vele bedrijven niet het geval, wat ik ten zeerste betreur.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 2nd December 2014 om 12:20.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.