actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2012, 10:50
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Euthanasiepatiënten staan organen af na hun dood

Sinds 2005 hebben negen euthanasiepatiënten na hun dood organen afgestaan. Dat heeft de organisatie 'De Maakbare Mens' op een symposium in Brussel gezegd. België is een van de weinige landen waar dat kan.


Het gaat telkens om transplantaties op de spontane vraag van de patiënt zelf, meldt VRT-radio. De organen functioneerden nadien uitstekend bij degene die ze overgeplant kregen.

'Het is vaak voor de patiënt ook zijn laatste wens. Zo geeft hij een positieve wending aan de euthanasie zelf omdat hij denkt 'ik kan misschien nog wat doen voor een medemens' die op de wachtlijst staat', legt transplantatiechirurg Dirk Van Raemdonck van het UZ Leuven uit. 'Dus wil die zo nog zin geven aan zijn leven.'

Tien procent

Niet alle patiënten die euthanasie aanvragen, komen in aanmerking voor orgaandonatie. Het gaat maar om tien procent. Dat komt omdat de meeste mensen die euthanasie aanvragen, lijden aan een terminale vorm van kanker.

'Omdat kanker ook overgeplant kan worden met het orgaan, worden deze patiënten uitgesloten', zegt Van Raemdonck. 'Het gaat dus uitsluitend om patiënten die een andere terminale aandoening hebben. Vaak zijn het mensen met spierziekte of neurologische aandoeningen.'

In 2011 waren er in ons land naar schatting 1.100 gevallen van euthanasie. Ongeveer een op de tien daarvan kwam in aanmerking om organen af te staan.

Unicum

België is wereldwijd een van de weinige landen waar euthanasiepatiënten organen kunnen afstaan. In Europa is alleen in Nederland nog een geval bekend, meldt VRT.

bron: De Standaard, 30/09/2012
http://www.standaard.be/artikel/det...word=euthanasie


Eigen mening:
Het doneren van je organen is een zeer mooie zaak. Ik zelf geef ook de toestemming om mijn organen af te staan aan iemand die deze nodig heeft om te overleven op een normale manier. Zeker als je weet dat de wachtlijsten zo hoog oplopen, vindt ik het normaal dat je je organen af staat als je die niet meer nodig hebt. Sinds 2005 kunnen ook euthanasiepatiënten hun organen afstaan aan iemand in nood. Het spijtige van de zaak is dat er maar 10 procent van die patiënten in aanmerking komt om deze af te staan. Daarom vind ik het noodzakelijk dat over heel de wereld euthanaisepatiënten hun organen kunnen afstaan (mits zij in aanmerking komen). Deze maatregel zou een stap dichter zijn tot het verkorten van de wachtlijsten voor orgaantransplantaties.

Laatst aangepast door j*smien.cavens : 1st October 2012 om 11:52.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st October 2012, 15:41
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Net zoals Jasmien vind ik het een goede zaak dat euthanasiepatiënten hun gezonde organen kunnen afstaan. Er is nog steeds een groot tekort aan het aantal donoren en zoveeste meer mensen zich aanmelden voor orgaandonatie, zoveelste meer mensen er geholpen kunnen worden. Zelf zou ik er geen probleem mee hebben om mijn organen af te staan en vind het een mooie gedachte anderen te kunnen helpen na mijn dood heen. Ik snap ook niet zo goed waarom bepaalde mensen of familieleden van overledenen hier iets op tegen hebben. De mensen die gestorven zijn hebben eigenlijk niets meer aan hun organen en anderen, die het orgaan broodnodig hebben, krijgen een kans om hun leven verder te zetten. Je kan mensen toch niet op een mooiere manier helpen wanneer je overleden bent dan op deze manier?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st October 2012, 20:49
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Het is zeker en vast een goed ding dat mensen hun organen afstaan wanneer ze sterven, aan mensen die ze dringend nodig hebben. Toch kan ik ook begrijpen dat veel mensen dit nog niet durven toestaan. Als levende mens al tekenen dat je je organen afstaat wanneer je sterft, lijkt mij persoonlijk eng. Ik weet maar al te goed dat ik er niets meer mee ben wanneer ik dood ben en dat ik andere levens kan redden, maar toch. De gedachte dat er in je lichaam gesneden zal worden als je dood bent... Het blijft eng...

Voor de nabestaanden lijkt het me ook niet simpel om toestemming te geven. Zij willen immers de dode zo onaangetast begraven. Anderzijds kan het voor hen een mooie gedachte zijn dat er in een aantal mensen een stukje verder leeft van hun dierbare.

Ik denk dat het gegeven ook nog te onbekend is. Het zou niet slecht zijn moest er meer campagne rond gevoerd worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st October 2012, 21:22
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Orgaandonatie is zeker een goede zaak en een mooi gebaar. Ik vind het goed dat ook euthanasiepatiënten kunnen opteren om hun organen af te staan, mits deze geschikt zijn. Dit artikel is een zoveelste bewijs dat we in België echt op goede weg zijn. Toch zijn er (jammer genoeg) nog steeds heel wat organen te kort.

Ik begrijp het standpunt van Anne wel. Oké, als je dierbare is overleden en aangezien die toch niets meer met zijn/haar organen kan doen, waarom ze dan niet 'weggeven'? Ik ben enorm voor orgaandonatie, maar begrijp dat dit voor nabestaanden soms moeilijk ligt, zeker als de dierbare erg plots is gestorven.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd October 2012, 14:17
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Minderhout
Posts: 25
Ik denk dat het goed zou zijn om orgaandonatie gewoon te verplichten. Zo hoeft niemand er eigenlijk over na te denken of een beslissing over te nemen. Ik vind het ook eng, net als Evelien om eraan te denken dat ze mij gaan opensnijden, en mij compleet leeghalen. Maar als dit nu gewoon een verplichting zou zijn, zullen mensen daar ook niet meer zo over nadenken en het gewoon gaan beschouwen als een te gebeuren feit. Ook voor de nabestaanden is het dan veel makkelijker. Ook zij hoeven dan de moeilijke knoop niet door te hakken. Bovendien kunnen er op deze manier duizenden andere levens gered worden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd October 2012, 15:56
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Ik denk dat we trots mogen zijn dat wij een van de enige landen zijn waar euthanasiepatiënten donor kunnen zijn. Door orgaandonoren kunnen we heel veel mensenlevens redden.

Wat mij wel zorgen baart, is dat het nog redelijk moeilijk is om orgaandonor te worden. De meeste mensen willen wel orgaandonor zijn denk ik, maar doen niet de moeite om het formulier op te zoeken, in te vullen en naar het gemeentehuis te brengen. Als men dit wat gemakkelijker toegankelijk zouden maken, zouden veel meer mensen orgaandonor worden volgens mij.

Er is ook al een app op facebook opgericht waar je kan opgeven dat je orgaandonor wilt zijn, maar dan moet je nog steeds het officiele gedeelte doorlopen. In deze internet-maatschappij kan men gemakkelijk een website maken waar je je online kan registeren (mbv de elektronische identiteiskaart), dat zou heel wat levens kunnen redden.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 2nd October 2012, 18:47
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik vind dit zeer knap dat ook euthanasiepatiënten als donor kunnen dienen.
Hoe meer donoren hoe beter. Al ben ik het niet eens met onderstaande meningen. Men mag de Belg niet verplichten om orgaandonor te zijn. Voor familieleden ligt dit moeilijk maar ook is dit een persoonlijke keuze van de mensen zelf.
Ik begrijp dat niet iedereen als donor wil instaan. Misschien zouden de mensen wel meer geïnformeerd mogen worden omtrent donordonatie. Bij veel mensen heerst er misschien een soort van 'angst'? omdat ze ook niet juist weten hoe het allemaal in zijn werk gaan. Ook al zijn ze op die moment reeds overleden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.