actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2011, 15:25
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Staatsbons groot succes

De eerste dag van de uitgifte van de nieuwe staatsbon leverde al meer intekeningen op dan de hele periode van de voorbije uitgiftes.

De uitgifte van de nieuwe staatsbons is een groot succes: op de eerste dag tekenden al meer mensen in dan over de hele periode bij de voorbije uitgiftes. Zo lieten vijf banken weten aan De Tijd, waaronder KBC en BNP Paribas Fortis. De Morgen noemt ook Dexia. In september vorig jaar, weet de zakenkrant De Tijd, haalde de schatkist 77 miljoen euro op dankzij de staatsbons.

KBC heeft het in De Morgen over “behoorlijk meer” intekeningen, Dexia ziet het “vrij vlotjes” lopen. Het Agentschap van de Schuld heeft het bij monde van directeur Jean Deboutte over een overstelping: “Het tienvoudige van normaal.” Volgens Deboutte is het succes te danken aan de hoge rente, die nu netto 3,4 procent is op 5 jaar.

Agentschap van de Schuld: ‘Veelvoud ophalen’

Het Agentschap van de Schuld is van plan meer geld op te halen via de staatsbons en denkt aan meer uitgiftes dan de 1 keer per trimester, zoals nu het geval is. Er zal ook meer reclame gemaakt worden en de website moet toegankelijker voor particulieren. Daarmee hoopt het agentschap een “veelvoud” op te halen van de 77 miljoen euro die eerder werd opgehaald.

De Tijd denkt dat als de inschrijvingen dit tempo blijven volgen, een nieuw record in de maak is. Het record staat nu op 486 miljoen euro, binnengehaald in december 2008. Beter cijfers moeten in 1996 (494 miljoen) en 1998 (510 miljoen) gezocht worden, weet de zakenkrant.

Oproep premier Leterme

Deutsche Bank heeft het meeste succes, daar werd bijna vier keer zoveel geld opgehaald als bij de vorige uitgiftes over de hele periode, aldus De Tijd.

Bij effectenbank Dierickx Leys kennen ze het succes voor een deel toe aan de oproep van ontslagnemend premier Yves Leterme (CD&V).

De Belgische rente piekte op 5,7 procent. (SD)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/s...00009932095.htm
vrijdag 25/11/2011

Het is zeer positief nieuws dat de nieuwe uitgifte van de staatsbons zo'n groot succes kent. Op deze manier kan België geld lenen van de eigen bevolking tegen een goedkopere intrest dan de markten, én kan iedere Belg actief zijn of haar eigen steentje bijdragen om op die manier de crisis die er voor België lijkt aan te komen toch een beetje mee te verhelpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2011, 20:51
thomas.heeres thomas.heeres is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 12
Dit is niet alleen goed nieuws voor de staat maar ook een goed weetje voor de beleggers die nog niet geïnvesteerd hebben in staatsbons.
Dit komt voornamelijk door hierin te investeren is je geld beschermt tegen de inflatie die momenteel op 3.4% staat terwijl je in een bank maar 2.5% rente krijgt op je rekeningen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2011, 22:28
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Zou jij beleggen in de staatsbon?

Ik ben mij aan het afvragen of ik als risicoloze belegger nu mijn centjes in de staatsbon moet steken of niet?

In principe zou ik zeggen: Natuurlijk.
--> Hogere rente dan op spaarrekening.
--> Geen risico.
--> Gegarandeerd uw geld terug.

Maar gezien de huidige evolutie in de EU en de wereldwijde economie, twijfel ik toch. Want kan een ons land, met zo'n hoge schuldgraad, wel geld lenen en dan beweren dat dit een risicoloze belegging is voor burgers? Is dit land nog wel betrouwbaar in zijn terugbetalingen? Gaan we niet naar een crash van alle landen met een hoge schuldgraad?

Kunnen jullie mij misschien raad geven? En vooral zeggen of jij het zou doen als je centjes had liggen. Dank je.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2011, 13:30
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Ik zou zeggen: doen!

Het is momenteel één van de meest interessante beleggingen: geen risico + het brengt meer op dan een gewoon spaarboekje.
Daarenboven help je er de Belgische staat nog eens mee vooruit.

Als land zitten we momenteel in een moeilijke financiële positie, als we daar als burger bij kunnen helpen zou ik daar geen seconde over twijfelen. Daarom vind ik het des te spijtiger dat er op zo'n kritiek moment nog steeds politieke spelletjes gespeeld worden (dixit Siegfried Bracke in Terzake deze week).
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th November 2011, 19:16
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
De staatsbon is een enorm succes. Twee dagen voor de afsluiting is al voor die miljard euro ingetekend. Wanneer ik de mogelijkheid had zou ik een deel van mijn spaarcentjes er durven insteken. Wanneer je nu intekent, hebben de staatsbons met een looptijd van 3 jaar een brutorente van 3,5 procent in petto, voor een looptijd van 5 jaar is dat 4 procent en voor een looptijd van 8jaar is dat 4,2 procent.

Wanneer je je geld vastzet op een termijnrekening of investeert in kasbons met dezelfde looptijd kan je onmogelijk zulke rentes uit je spaarcenten halen. Bovendien is het een belegging zonder risico. We moeten hier natuurlijk wel een duidelijke kantekening bij maken dat in de huidige financiële crisis we nooit echt van een belegging zonder risico kunnen spreken. Ondanks dit laatste argument zou ik mijn geld durven investeren in de staatsbon. Bovendien heb ik momenteel meer vertrouwen in de overheid als in de banken. Volgens mij is het risico bij het investeren in de bank als bij de overheid bijna even groot. Wie zegt dat je je rente bij eender welke bank krijgt uitbetaald?

Laatst aangepast door stef.colebunders : 30th November 2011 om 19:22.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th November 2011, 23:36
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik zou er toch zeer goed over nadenken. Je krijgt dan wel meer rente dan op een spaarboekje, termijnrekening of kasbon, maar kan je het geld zolang missen? Het vervroegd opvragen kost immers veel meer dan bij bijvoorbeeld een kasbon.
Je moet dus duidelijk voldoende kapitaal bezitten om een eventuele vervroegde opvraging te vermijden.

Ontslagnemend premier Leterme spoort ons aan om staatsbons te kopen, denk er dan wel aan dat je waarschijnlijk de getrouwheidspremie van dit jaar bij je desbetreffende bank weggooit.




Nog twee vragen aan de economen onder ons?

- Kan de roerende voorheffing in verloop van tijd toch veranderen naar 21 %?
- Wat als België splitst? Krijg je dan altijd je centjes terug?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.