actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2011, 10:58
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
Turtelboom wil dat politie huiszoeking mag doen bij partnergeweld

Turtelboom wil dat politie huiszoeking mag doen bij partnergeweld
vrijdag 25 november 2011, 06u14
Bron: belga


.
Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) wil de strijd tegen partnergeweld opvoeren. Bij meldingen van verbaal en fysiek partnergeweld wil ze dat de politie een huiszoeking kan uitvoeren om wapens in beslag te kunnen nemen. Dat melden Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg vrijdag.


Vandaag kan de politie bij een melding van huiselijk geweld enkel vragen of er wapens zijn en of de dader die vrijwillig wil afgeven. Minister Turtelboom meent dat veel leed voorkomen kan worden als de politie bij een melding van partnergeweld onmiddellijk een huiszoeking kan doen en aanwezige wapens in beslag kan nemen als het slachtoffer vreest dat die gebruikt gaan worden.

'Ik vraag dan ook dat mijn collega van Justitie de huidige bepaling over de gerechtelijke en bestuurlijke inbeslagname in die zin zou aanpassen', zegt Turtelboom.

Elk jaar overlijden in ons land zeventig vrouwen als gevolg van partnergeweld. Ten minste een op de vijf vrouwen wordt geconfronteerd met geweldplegingen door haar partner.

Reactie: Ik vind dit wel een goed initiatief maar een beetje zinloos naar mijn menig. Als de partners dan toch wapens zouden gebruiken is de keuken gewoon hun speelterein. Men kan toch niet alles wat los, scherp of hard aankomt verbergen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2011, 19:49
Kathleen.Schrijvers Kathleen.Schrijvers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Schilde
Posts: 23
Ik volg Jaan ergens wel, want inderdaad : er vallen genoeg wapens te vinden tussen het huis- tuin- en keukengereedschap.
Toch vind ik dit een goed initiatief. De kans is reëel dat er toch een 'echt' wapen gevonden wordt, en dit zou dan natuurlijk een bezwarend feit zijn.
Partnergeweld is iets dat veel te frequent voorkomt in België, daarom denk ik dat elke maatregel die getroffen kan worden, een stap vooruit is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2011, 21:51
Jens.engelen Jens.engelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 28
Partnergeweld vind ik gewoon heel laf. Als je iets niet uitgepraat krijgt, zijn er nog andere manieren om dit op te lossen in plaats van op de vuist te gaan met elkaar. Daarom vind ik het wel een goed idee om een huiszoekingsbevel te gebruiken, zodat er kan nagegaan worden of er wapens aanwezig zijn. Zoals in andere reacties al wordt vermeld, kan je natuurlijk van alles een wapen maken. Anderzijds denk ik wel dat het nogal stom zou zijn van de desbetreffende personen om gewoon te zeggen 'ja ik heb een wapen in huis, hier is het'. Mensen gaan toch nooit zomaar toegeven dat ze een wapen in huis hebben en het dan afgeven? Daarom lijkt dit mij echt een goed idee om partnergeweld tegen te gaan!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th December 2011, 14:50
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik ben op zich niet tegen het idee van mevrouw Turtelboom maar ik stel mij de vraag of dit het partnergeweld wel kan oplossen. Zoals eerder vermeld kan men overal mogelijkheden vinden om de partner te kwetsen. Zelfs wanneer men al de scherpen voorwerpen uit huis zou halen, wat totaal onmogelijk is, heeft elke mens nog zijn eigen lichaam dat hij of zij geweldadig kan gebruiken tegen de partner. Ik denk dat het beter is dat men gaat kijken naar andere mogelijke oplossingen om het partnergeweld te stoppen. Bijvoorbeeld een veilige opvang voor de personen die uit dit geweld willen ontsnappen. Ook een goede begeleiding van deze mensen is denk ik van cruciaal belang. Mensen die te maken krijgen met partnergeweld durven vaak de stap niet te zetten om weg te gaan, uit schrik voor nog meer geweld. Daarom denk ik dat een goede begeleiding van deze mensen onontbeerlijk is, en meer zal oplossen dan het wegnemen van eventuele wapens.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th December 2011, 23:08
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Ik vind dit een goed initiatief. Als je vraagt aan de betrokkene of ze een wapen hebben, wat gaan ze zeggen? ‘Nee mijnheer, ik heb geen wapen’, ergens nog een logische reactie. Als ze in de gaten hebben dat ze door de politie worden geviseerd, is de eerste reactie toch om het wapen te laten verdwijnen. Ik ben het ook eens met Anne, door deze maatregel alleen kan je partnergeweld niet oplossen, maar het is een begin.
Door deze wet toe te passen kan men ook nog eens controleren op illegaal wapengebruik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.