actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2011, 07:15
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Weg vrij voor vierhonderd benoemingen

Een karrenvracht geblokkeerde benoemingen van overheidspersoneel kan nu eindelijk doorgaan, tenminste voor zover de betrokkenen nog geïnteresseerd zijn.

Door de aanslepende regeringsvorming raakte het voorbije anderhalve jaar geen enkele benoeming of bevordering van overheidspersoneel definitief geregeld. De ontslagnemende regering vreesde dat de benoemingen vernietigd zouden worden door de Raad van State omdat de regering in lopende zaken was, en liet ze aanslepen.

Tal van overheidsfuncties raakten daardoor niet ingevuld. Honderden ambtenaren voeren nu een functie uit waarin ze nog niet bevorderd zijn. Alleen al bij Financiën gaat het om vele tientallen gevallen, vooral van ambtenaren met een hogere scholing en jobs in het middenkader.

Ook de echte topfuncties bleven vacant. Zo wordt de pensioendienst RVP al de hele tijd geleid door een ambtenaar die de dagelijkse leiding van de dienst moet combineren met de algemene leiding. Bij Financiën is Hans D'Hondt, voormalig kabinetschef van premier Yves Leterme (CD&V), al aan de slag, maar hij is slechts tijdelijk aangesteld. De Sociale Zekerheid van de Zelfstandigen (RSVZ) zit ook zonder manager.

Al die dossiers kunnen nu eindelijk worden afgehandeld, een job voor staatssecretaris voor Ambtenarenzaken Hendrik Bogaert (CD&V). Frank Van Massenhoven, topman van de overheidsdienst Sociale Zekerheid, hoopt op snelle beslissingen, 'zodat de administratie opnieuw fatsoenlijk kan werken'.

Op het koninklijk paleis ligt een pak benoemingen te wachten. Het gebruik is dat de koning die nu terugstuurt naar de regering. Als die de benoeming bevestigt, kan die snel worden gepubliceerd in het Staatsblad. Maar de nieuwe minister kan een dossier ook intrekken, iemand anders benoemen of zelfs een dossier opnieuw van nul beginnen.

Jacky Leroy, voorzitter van de overheidsdienst Personeel en Organisatie, verwacht nog andere complicaties. 'Voor bevorderingen is er geen probleem, maar voor mensen die we hadden aangetrokken uit de privéseector, wordt het moeilijk om ze nog te overtuigen', zegt hij. 'Ik had een uitstekende kandidate voor mijn eigen diensten. Ze werd in april 2010 benoemd, maar door de val van de regering is haar aanstelling nooit gepubliceerd in het Staatsblad. Ik heb onlangs contact genomen met de vraag of ze haar functie wil opnemen. Ze heeft me gewoon uitgelachen.'

Door de verwachte toevloed aan benoemingsdossiers groeit het gevaar dat daarover politieke deals gesloten worden, hoewel de invloed van de politiek op benoemingen de jongste jaren is verminderd.

Bron: donderdag 08 december 2011
www.destandaard.be

Eigen mening:
Door de vorming van de nieuwe regering is er veel positief nieuws. Ik denk dat al deze mensen super blij zijn als hun benoeming rond is. Een benoeming voor een overheidsfunctie betekent toch wel zekerheid in je beroepsleven. Deze zekerheid hebben vele mensen nodig om bijvoorbeeld een lening af te sluiten voor de aankoop van een woning. Ik ben er vrijwel zeker van dat er toch nog politieke deals rond deze benoemingsdossiers gesloten worden,deals worden er op alle niveaus gemaakt dat is nu eenmaal een eeuwenoud gebruik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.