actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2015, 11:40
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Canada verwelkomt wel homoseksuele Syriërs, maar geen alleenstaande heteromannen

Onder de 25.000 Syrische vluchtelingen die Canada de komende maanden zal toelaten mogen zich ook homoseksuele mannen bevinden. Dat heeft de nieuwe regering van premier Justin Trudeau dinsdag laten weten. Voor alleenstaande heteromannen uit Syrië lijkt in de plannen van de regering geen plaats te zijn.

Canadese regering wilde in eerste instantie vooral gezinnen, vrouwen en kinderen uit Syrië opnemen. Uit veiligheidsoverwegingen zouden alleenstaande mannen niet worden toegelaten. Dinsdag liet het kabinet in een verklaring weten dat voor homoseksuele vluchtelingen een uitzondering wordt gemaakt, omdat zij ook tot een kwetsbare groep behoren. IS heeft in Raqqa al tientallen homoseksuele mannen (of mannen die zij hiervan betichten) publiekelijk geëxecuteerd.

Het weren van alleenstaande heteroseksuele mannen doet in Canada de nodige wenkbrauwen fronsen, schrijft de Ottawa Sun. Tom Mulcair, leider van de NPD-partij, liet in een verklaring weten zich zorgen te maken. "Natuurlijk is bezorgdheid over de veiligheid van vitaal belang, maar is een jonge man die beide ouders heeft verloren nu uitgesloten voor het vluchtelingprogramma? En een weduwnaar die voor IS is gevlucht, nadat hij zag hoe zijn familie werd gedood? Dit is niet hoe we in Canada met elkaar omgaan."

De homoseksuele Syrische vluchteling Danny Ramadan (31) is ook niet overtuigd door het plan. "Als bekend wordt dat Canada homoseksuele mannen toelaat, en ik meld mezelf aan in een vluchtelingenkamp om naar Canada te gaan, kom ik eigenlijk uit de kast voor het hele kamp. Dat lijkt me niet veilig", zegt hij tegen de Ottowa Sun.

10.000 vluchtelingen in 2015

Tegen het Canadese CBC News zei premier Justin Trudeau dinsdag dat het Canada niet lukt om voor het einde van het jaar 25.000 Syrische vluchtelingen op te nemen. Volgens hem worden er wel 25.000 opgevangen, maar gebeurt dat deels in 2016. Trudeau stelt dat het belangrijker is "dat het goed gebeurt" dan de tijd waarin dat gebeurt.

Het opnemen van 25.000 Syriërs was een verkiezingsbelofte van Trudeau, die begin november werd beëdigd als premier. Onder voorganger Stephen Harper was Canada van plan om voor 2018 10.000 vluchtelingen uit Syrië op te nemen.

Volgens de BBC verwelkomt Canada tot het einde van dit jaar 10.000 Syriërs. De rest moet voor eind februari zijn opgevangen.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/buitenland/c...annen-b2867dc1/

Datum: 26/11/2015

Eigen mening: De nieuwe regering van premier Justin Trudeau heeft laten weten dat onder de 25.000 Syrische vluchtelingen die Canada de komende maanden zal toelaten, er ook homoseksuele mannen toegelaten worden. Voor alleenstaande heteromannen lijkt er geen plaats te zijn in de plannen van de regering. Dit zouden ze doen uit veiligheidsoverwegingen. Homoseksuele mannen in Syrië zouden openlijk geëxecuteerd worden, dus zij zijn echt een kwetsbare groep. Zoals een homoseksuele man uit Syrië in het artikel zegt, is het ook niet veilig om enkel homoseksuele mannen toe te laten, want hij komt dan uit de kast voor een heel kamp.
Ik vind het knap dat Canada rekening houdt met de meest kwetsbare groep en dat ze hun willen helpen, maar dat ze daarom alleenstaande heteromannen weigeren, vind ik niet kunnen. Ik vind dat ze met iedereen rekening moeten houden, want iedereen heeft het recht op een veilig leven. Ik kan ook wel begrijpen dat ze een limiet leggen op het aantal vluchtelingen die ze binnenlaten. Elk land heeft al zijn eigen burgers waar zij rekening mee moeten houden en het moet natuurlijk leefbaar blijven voor iedereen. Het kost ook heel wat geld voor een land om vluchtelingen op te vangen dus hier moet dan ook weer rekening mee gehouden worden.

Laatst aangepast door Jill.V*rstrepen : 26th November 2015 om 11:47.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.