actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2016, 08:12
Stefan.V*ndeputte Stefan.V*ndeputte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Beerse
Posts: 84
Hooligans geven tekst en uitleg: 'We wilden enkel onze afschuw voor IS tonen'

Een delegatie van de hooligans die zondag met zowat 450 personen op het Beursplein in Brussel kwamen manifesteren tegen terrorisme en er in aanvaring kwamen met andere aanwezigen en de ordediensten, heeft in Antwerpen tekst en uitleg gegeven bij het incident.

De verenigde groep van supporters van verschillende voetbalclubs heeft het over "een puinhoop aan misverstanden en vertelde onwaarheden" en distantieert zich van het extremistische etiket dat ze achteraf opgeplakt kreeg van onder meer Brussels burgemeester Yvan Mayeur.

De hooligans betreuren dat een en ander zondag danig uit de hand is gelopen, maar stellen dat ze bespuwd en geprovoceerd werden door tegenbetogers die hen onterecht fascisten zouden genoemd hebben. "Wij horen nochtans absoluut niet tot een of andere extreemrechtse club en hadden ook vooraf duidelijk onderling afgesproken dat we geen anti-islamslogans zouden scanderen. Er waren trouwens aanhangers van alle politieke strekkingen bij, ook linkse Waalse supporters bijvoorbeeld", zegt Rik, een van de woordvoerders van de manifestanten.

Afschuw

"We wilden enkel onze afschuw voor IS tonen. Dat we opgedaagd zijn ondanks dat de oorspronkelijk geplande grote mars verboden was, vinden we logisch: een mars tegen angst afgelasten uit... angst. Wat voor signaal aan de terroristen is dat?"

De betrokkenen zeggen ontgoocheld te zijn in de berichtgeving over het incident door de aanwezige media en vinden verder dat ze "ongelukkig in een politiek steekspel terechtgekomen zijn". "Dat is erg jammer, want voor het eerst hebben we op deze schaal fans van alle grote clubs bij elkaar gekregen om eendrachtig op straat te komen", klinkt het.

Of er in de toekomst nog acties komen, laten ze nog in het midden. Ze ontkennen wel met klem dat ze zaterdag zullen deelnemen aan een extreemrechtse betoging in Molenbeek.(Belga/TE)

Bron: Knack http://www.knack.be/nieuws/belgie/h...mal-685555.html

Eigen mening:
Ik heb gemixte gevoelens over dit incident.
Aan de ene kant geef ik de betogers gelijk dat als mensen willen opstaan tegen de boodschap van IS, ze dit moeten kunnen doen.
Ik ben ook zeker dat een groot deel van de hooligans naar Brussel zijn gegaan met de beste intenties.
Aan de andere kant begrijp ik dat de regering zijn redenen had om geen risico's te nemen na de gebeurtenissen van de 22ste.
Ik ga geen kant nemen in dit conflict omdat ik het gevoel heb dat de volledige context nog niet helemaal duidelijk is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2016, 10:47
Nele.D*ms Nele.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 78
Ik ben het eens met Stefan. Ik vind het ook moeilijk om in deze situatie een kant te kiezen. Ik denk ook dat de betogers met een goede achterliggende reden naar Brussel getrokken zijn. Ik vind het knap dat ze voor hun mening durven uitkomen en hun afschuw voor IS willen laten zien. Langs de andere kant twijfel ik aan de manier waarop ze het aangepakt hebben. Daarnaast heeft de media hier waarschijnlijk ook een rol in gespeeld. Het meeste dat ik over deze manifestatie gehoord heb, ging over 'extreem rechtse' betogers. Nu blijkt dat dit helemaal het geval niet was, vind ik het jammer dat ze zo behandeld zijn door tegenbetogers. Iedereen heeft het recht op een eigen mening en mag deze ook uiten. Ik vind dat beide kanten het vorige week niet al te 'slim' aangepakt hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.