actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2018, 22:01
Lotte.V*ndekeybus Lotte.V*ndekeybus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Loenhout
Posts: 36
Hamburger, biefstuk of stukje kip: "We betalen veel te weinig voor ons vlees"

Hamburger, biefstuk of stukje kip: "We betalen veel te weinig voor ons vlees"

De prijs van vlees zou gemiddeld veertig procent hoger moeten liggen dan wat we er nu voor betalen. De gevolgen van de vleesproductie, zoals milieuvervuiling en klimaatschade, worden niet doorgerekend aan de klant. Vooral varkensvlees is te goedkoop, zegt een Nederlands milieuadviesbureau.
Het Nederlandse adviesbureau CE Delft komt vandaag met het rapport 'De echte prijs van vlees'.*Voor rundvlees zouden consumenten volgens de onderzoekers gemiddeld 40 procent boven op de winkelprijs moeten betalen. Kip zou ruim een kwart duurder moeten zijn,*varkensvlees zelfs 53 procent duurder.*

Het houden van dieren voor hun vlees is slecht voor klimaat en milieu, want hiervoor zijn grote hoeveelheden eiwitrijk veevoer, land en water nodig. Bovendien stoten boerderijdieren veel broeikasgassen uit. Maar het grootste probleem is volgens het onderzoeksbureau de milieuschade die veroorzaakt wordt door mest. Zo worden via de uitwerpselen van vee water en lucht vervuild met fosfaat en stikstof (vooral ammoniak).

En dan houden de onderzoekers nog niet eens rekening met álle factoren, schrijven ze nog in het onderzoeksrapport. "Potentieel belangrijke effecten als antibioticaresistentie, verdroging, dierenwelzijn*en gezondheidseffecten verbonden aan de consumptie van vlees zijn om diverse redenen niet meegeteld bij deze berekening." Dat wil dus zeggen dat de daadwerkelijke kosten bij vleesproductie mogelijk nog hoger liggen.

Bron: De Morgen, 14/04/2018, https://www.demorgen.be/wetenschap/...vlees-bbc9aece/

Eigen mening:
Het artikel sprak me meteen aan. Toen ik las dat we veel te weinig betalen voor ons vlees, verbaasde mij dat op het eerste moment. Al snel kon ik wel de link leggen met de effecten op het milieu, zoals milieuvervuiling en klimaatschade. Varkensvlees zou eigenlijk zelfs tot zo'n 53 procent duurder moeten zijn, wat toch een percentage is dat niet zomaar te verwaarlozen is. Waar komen die extra kosten nu vandaan? Verschillende redenen worden in het artikel aangehaald. Enerzijds hebben de dieren land, voeding en water nodig. Anderzijds stoten boerderijdieren ook veel broeikasgassen uit. Dit is zeker een belangrijk argument want de uitstoot van broeikasgassen stijgt wereldwijd nog steeds. Het grootste probleem dat in het artikel wordt aangehaald, is volgens het onderzoeksbureau de milieuschade die veroorzaakt wordt door de mest van de dieren. Zo worden via de uitwerpselen van vee water en lucht vervuild met fosfaat, stikstof en vooral ammoniak.
Het belangrijkste doel van dit artikel is volgens mij de mensen (opnieuw) met de neus op de feiten te drukken. Belangrijk is wel dat men een link legt met hun eigen vleesconsumptie. Het is nu niet zo dat de mensen allemaal vegetariër moeten worden, maar ik vind wel dat iedereen kan proberen de vleesconsumptie in hun huishouden te doen dalen. 'Dagen Zonder Vlees', een initiatief om gedurende 40 dagen minder vis en vlees te eten, vind ik een voorbeeld van een leuke, activerende actie. Misschien belangrijker is dat we dat initiatief kunnen doortrekken. De Belgen eten tegenwoordig al minder vlees dan vroeger. Het thuisverbruik van vers vlees daalde het voorbije jaar namelijk verder van 18,2 kilogram per persoon naar 17,5 kg. Ter vergelijking: de Belgische bevolking komt van 34,9 kg, tien jaar geleden. Dit blijkt uit een onderzoek van GfK Belgium en iVox. De dalende vleesconsumptie-trend in België zet zich voort. Dit is zeker iets positiefs dat men in de toekomst kan en moet voortzetten.

Laatst aangepast door Lotte.V*ndekeybus : 14th April 2018 om 22:06.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.