actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2017, 16:00
Jens.W*illems Jens.W*illems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Merksplas
Posts: 33
Deelnemers Tournée Minérale drinken achteraf minder alcohol

Mensen die hebben meegedaan aan Tournée Minérale, een uitdaging om in februari een maand lang geen alcohol te nuttigen, drinken achteraf minder alcohol in het dagelijks leven. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Gent. Wie voor Tournée Minérale gemiddeld tien glazen alcohol per week dronk, drinkt er nu nog maar acht.

"Ik denk dat mensen de voordelen van minder drinken hebben ervaren", zegt Marijs Geirnaert van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs. "Mensen zeggen dat ze drinken uit gewoonte, zonder erbij na te denken. Bijvoorbeeld als men kookt of televisie kijkt. Dankzij Tournée Minérale hebben mensen hun gewoonten in vraag gesteld en nagedacht over hun alcoholgebruik."

Dit jaar hebben 120.000 Vlamingen meegedaan aan Tournée Minérale en in februari een maand lang geen alcohol gedronken. De Universiteit Gent heeft deelnemers drie keer bevraagd: bij de start, aan het einde en een half jaar nadien. Uit die resultaten blijkt dat mensen na Tournée Minérale makkelijker alcohol weigeren.

Stichting Tegen Kanker concludeert uit de cijfers dat Tournée Minérale een groot succes is en kondigt meteen aan volgend jaar een nieuwe editie te organiseren. Er komt dan ook een extra optie: "challenge a friend", waarmee deelnemers vrienden kunnen uitdagen om ook een maand alcohol te laten staan.

BRON: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...minder-alcohol/

Eigen mening: Op 14 november heb ik ook een artikel rond Tournée Minérale geplaatst. Ik had toen men bedenkingen bij het principe en heb toen ook laten verstaan dat ik dacht dat het niet veel uithaalde. Na het lezen van dit artikel moet ik mijn mening bijschaven. Al is het geen drastische verandering, mensen drinken dan toch minder alcohol nadat ze hebben meegedaan aan deze campagne. Er zullen er ook wel zijn die helemaal gestopt zijn maar dat zijn er maar enkelen denk ik. Wat ik me wel afvraag is of dat dit een efficiënte aanpak is om mensen minder alcohol te laten drinken. Er zijn er ook bij die gewoon meedoen en er niet de bedoeling van inzien. Ik vind dat er nog harder mag gehamerd worden op het doel van de campagne. Laat me wel één ding stellen, ik wil niet naar een wereld zonder alcohol, want geef nu toe, iedereen drinkt wel eens graag een pintje.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.