actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2017, 11:10
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Homoseksuele verhaallijn in Disneyfilm: moediger dan u denkt Disney

zo 05/03/2017 - 10:12 Ward Verrijcken

In de nieuwe “Beauty and the Beast” is er, voor het allereerst in een Disneyfilm, een homoseksueel personage te zien. “Boycot!”, roepen geschokte christenen in Amerika. “Niet progressief genoeg!”, vinden sommige LGBT-organisaties. Volgens filmreporter Ward Verrijcken bewijst de commotie dat de beslissing van Disney wel degelijk betekenisvol is, en meer revolutionair dan gedacht.

Disney introduceert in "Beauty and the beast" voor het eerst een homo

Ward Verrijcken is filmjournalist voor VRT Nieuws.

Ik zag de nieuwe, fonkelende “live action”-versie van “Beauty and the Beast” vorige week in Londen. U weet wel: de update van de briljante tekenfilm uit 1991, met “Harry Potter”-superster Emma Watson in de rol van Belle, de vrijgevochten jongedame die het hart ontdooit van het Beest. Belle wordt ook het hof gemaakt door bullebak Gaston, en die heeft dan weer een trouwe kompaan LeFou. Het wordt snel duidelijk dat LeFou stiekem verliefd is op Gaston. Helemaal op het eind van de film staat LeFou te dansen met een man. Het is het eerste “exclusively gay moment” in een Disney-film, aldus regisseur Bill Condon in een interview met homoblad Attitude.


Eerder deze week ging die quote de wereld rond. Josh Gad (rechts op foto), de komiek die LeFou vertolkt, tweette daarna dat hij “bijzonder trots” is dat hij op die manier meehelpt aan diversiteit in Hollywood. Op sociale media werd het allemaal druk besproken. Maar niet noodzakelijk zo positief als Disney had gehoopt.

Reporters
Na het initiële enthousiasme in heel wat media spraken LGBT-organisaties al snel van “too little, too late”. Het verhaal van “Beauty and the Beast” kan in zijn geheel worden geïnterpreteerd als een metafoor voor homorechten. Zowel Belle als het Beest worden door de inwoners van hun enggeestige dorpje als “te anders” beschouwd en worden daarom opgejaagd en verbannen. Waarom wordt die subtext in de film dan herleid tot een brave heteroseksuele romance, en wordt het homoseksuele aspect in het sprookje als het ware weggestopt in een komisch terzijde?

Oproep tot boycot van de film

Het duurde niet lang of er kwam ook felle tegenwind van de andere kant van het politieke spectrum. De Amerikaanse predikant Franklin Graham riep op zijn Facebook-pagina op tot een boycot van de film. En minstens één bioscoop, in de zuidelijke staat Alabama, zal “Beauty and the Beast” niet programmeren, want: “Als je geen film meer kan zien zonder dat God of Jezus naast je zitten, dan willen wij die film niet vertonen.”

De hele hetze bewijst dat zo’n homoseksuele verhaallijn, hoe bescheiden ook, nog steeds heel gevoelig ligt, vooral in Amerika. Hoe verschillend zijn de initiële reacties aan de andere kant van de oceaan. De Europese journalisten die net als ik de Londense première van “Beauty and the Beast” bijwoonden, hebben de kwestie amper besproken onder mekaar: leuk en verfrissend, luidde het oordeel, maar geen grote headlines waard.

Maar nu er toch zoveel inkt aan wordt verspild, moet ik toegeven dat Condon en de Disney-directie moediger zijn dan ik aanvankelijk dacht. In grote, belangrijke filmmarkten, met name Rusland en China, worden homoseksuelen nog altijd openlijk gediscrimineerd en zien ze zulke personages ook niet graag opduiken in de bioscopen. Puur uit commercieel oogpunt creëert Hollywood dus meestal geen rollen, en al zeker geen hoofdrollen, voor homoseksuele personages in hun big budget-producties, kwestie van de megawinsten in China veilig te stellen. Dat Disney met “Beauty and the Beast” nu bewust een standpunt inneemt pro diversiteit, valt zeker en vast toe te juichen.

Wellicht nog veraf van eerste lesbische heldin

Is er nog werk aan de winkel? Absoluut. We zijn wellicht nog veraf van de eerste lesbische heldin of volwaardige uit-de-kast-gekomen slechterik in een “Star wars”-prent. En een tekenfilm waarin een same sex-romance centraal staat, is ook nog niet voor morgen. Al doet het internet flink z’n best om dat wél een realiteit te maken.

AP
Met name “Frozen” wordt aanzien als een film waarin één van de hoofdpersonages zich eigenlijk out als lesbienne. In “Let it go”, het Oscarwinnende themalied van “Frozen” dat uitgroeide tot een gigantische wereldhit, zingt prinses Elsa (foto in tekst) namelijk: “No right, no wrong, no rules for me” en ook “Well now they know”. Disney werkt momenteel aan de sequel op “Frozen” en heel wat fans roepen het entertainment-imperium op om Elsa een vriendin te geven in die vervolgfilm: vorig jaar was de hashtag #GiveElsaAGirlfriend wekenlang aan het trenden op Twitter.

In afwachting van die volwaardige revolutie in blockbuster-land zijn de jonge kijkers van “Beauty and the Beast” er haast argeloos getuige van hoe LeFou zijn eigen “lang en gelukkig” krijgt met een man. In de strijd voor volwaardige diversiteit zijn dat misschien maar baby steps, zoals ze dat Amerika zeggen. Maar elke protestmars moet érgens beginnen.

Bron

Verrijcken, W. (2017, Maart 5). Homoseksuele verhaallijn in Disneyfilm: moediger dan u denkt. Opgehaald van De Redactie.be: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/o...alyse/1.2908765

Persoonlijke mening

De Disney-directie is moediger dan ik aanvankelijk dacht. In grote, belangrijke filmmarkten, met name Rusland en China, worden homoseksuelen nog altijd openlijk gediscrimineerd en zien ze zulke personages ook niet graag opduiken in de bioscopen.

Ik ben heel blij dat de Disney-directie het aandurft om deze productie te maken. Ik begrijp heel goed dat er nog geen rollen, en al zeker geen hoofdrollen, voor homoseksuele personages in hun big budget-producties zijn.

De hele hetze bewijst dat zo’n homoseksuele verhaallijn, hoe bescheiden ook, nog steeds heel gevoelig ligt, vooral in Amerika. Hoe verschillend zijn de initiële reacties aan de andere kant van de oceaan. De Europese journalisten die net als ik de Londense première van “Beauty and the Beast” bijwoonden, hebben de kwestie amper besproken onder mekaar: leuk en verfrissend, luidde het oordeel, maar geen grote headlines waard.

De Disneyfilms bereiken miljoenen kijkers en ik hoop dan ook dat mensen homoseksualiteit beginnen te aanvaarden (of op zijn minst er niet vijandig tegenover staan - laat ons daar al mee beginnen.)

Pleit ik ervoor dat er in elke nieuwe productie een homoseksueel personage de hoofdrol moet krijgen en daar heel het verhaal overgaat?
Nee, zeker niet. Nu is dat nog iets "speciaals" een film waarin een homoseksuele een rol krijgt. Daar wordt nu veel over gezegd en geschreven...
Nu is dat nog "nodig" om daar extra aandacht aan te schenken.

Maar eigenlijk wil ik niet dat daar (te) veel aandacht naar toegaat, want dat wijst er op dat homoseksualiteit (nog altijd) iets speciaals / vreemds is.
Hopelijk evolueert het zo dat over enkele jaren dat bv. een homokoppel de hoofdrol speelt en niemand die daar over kraait. Dat de mensen zoiets hebben van "Allez hebben ze daar vroeger een hele heisa overgemaakt, dat is toch één van de normaalste zaken van de wereld..."

Kort samengevat, nu mag (moet er zelf) extra aandacht besteed worden aan homoseksualiteit in (Disney)films om daarna te evolueren naar een maatschappij/wereld waar dat dat eigenlijk allemaal vanzelfsprekend is. (Zonder dat heel Twitter, Facebook en andere media ontploffen van de reacties, meningen, kritiek of weet ik veel).

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 5th March 2017 om 11:47.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.