actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2017, 16:20
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Unicef: 'Vrouwen en kinderen op de vlucht massaal misbruikt langs Middellandse Zeerou

Unicef: 'Vrouwen en kinderen op de vlucht massaal misbruikt langs Middellandse Zeeroute'

De kinderrechtenorganisatie vraagt in een nieuw rapport om legale routes uit te werken.

Langs de migratieroute die van het Afrika ten zuiden van de Sahara, door Libië en over de Middellandse Zee tot in Europa loopt, wordt drie kwart van de kinderen die de levensgevaarlijke tocht ondernemen het slachtoffer van geweld, mishandeling of agressie door volwassenen. Dat blijkt dinsdag uit een steekproef die Unicef liet uitvoeren.

Unicef peilde in Libië wat er onderweg met migrerende kinderen en vrouwen gebeurt en interviewde daarvoor 82 vrouwen en 40 kinderen. Van de kinderen zei drie kwart dat ze geweld, mishandeling of agressie door volwassenen ondervonden hebben. Bijna de helft van de bevraagde vrouwen verklaarde seksueel geweld ondergaan te hebben tijdens de reis. De meeste kinderen hebben verbaal en emotioneel misbruik ervaren, terwijl ongeveer de helft slagen of ander misbruik onderging. Bovendien zeiden veel migrerende kinderen dat ze geen toegang hadden tot voldoende voedsel op weg naar Libië.

Uit het rapport:

'In Nigeria is er Boko Haram, is er dood. Ik wilde niet sterven. Ik was bang. Mijn reis van Nigeria naar Libië was vreselijk en gevaarlijk. Enkel God redde mij in de woestijn, geen voedsel, geen water, niets. De man die naast me zat tijdens de reis stierf. Wanneer iemand sterft in de woestijn, gooien ze het lichaam weg en dat is het. Ik zit hier al zeven maanden. Ze behandelen ons hier als kippen. Ze slaan ons, geven ons geen goed water of deftig eten. Ze mishandelen ons. Zoveel mensen sterven hier, door ziektes of omdat ze doodvriezen.'

Jon, 15 jaar, onbegeleide Nigeriaanse jongen in een Libisch detentiecentrum.
Geen veilige alternatieven

Via de centrale Middellandse Zeeroute reizen elke dag duizenden mensen uit het achterland van Afrika en het Midden-Oosten door de Sahara naar de Middellandse Zee in Libië. Voor het traject bestaan er geen veilige, legale alternatieven, klaagt de organisatie aan in haar rapport.

Volgens Afshan Khan, Unicef-directeur voor Centraal- en Oost-Europa, moeten er 'sterkere maatregelen [worden genomen] om vluchtende kinderen te beschermen door een veilige doortocht te garanderen voor alle vluchtende en migrerende kinderen'. Unicef vraagt de Europese Unie dan ook om veilige en legale routes te creëren. Specifiek in Libië, argumenteert Unicef, moeten er beschermingsprogramma's voor kinderen worden opgezet.

Bron: Knack 28-02-2017
http://www.knack.be/nieuws/wereld/u...mal-820731.html

Mening: Ik vind dit helemaal niet kunnen dat mensen die op de vlucht zijn, zo worden behandeld. Deze mensen hebben al problemen, waardoor ze al een kwetsbare situatie komen. Als er dan nog mensen hier misbruik van maken, vind ik dit niet kunnen. Ik vind het daarom ook heel goed dat de Unicef legale routes willen voor deze mensen. Het zijn mensen en we moeten ze dus behandelen als mensen, doordat de vlucht nu illegaal is, sterven er vele mensen die niet horen te sterven. Dit moet stoppen vind ik. We moeten vluchtelingen op een andere manier naar hier krijgen. Daarom is het goed dat Unicef hier ook voor oplossingen zoekt en deze ook vraagt aan de nodige instanties. Het kan toch niet dat kinderen bezig zijn met vluchten. Zij hebben een heel leven voor zich, zij zouden zorgeloos de wereld moeten beginnen te ontdekken. Wat gebeurt er nu? Zij zien angst, dood, geweld en als ze niet oppassen gaan ze zelf ook dood. Dit zou toch anders moeten kunnen? Blij dat er nog instanties zijn zoals Unicef die dit onderwerp ter sprake brengen in de maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th February 2017, 19:05
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Het is inderdaad belangrijk dat Unicef zich bezig houdt met het organiseren van legale vluchtroutes en het opvangen van de vluchtelingen in nood. Het probleem is dat mensen in het Westen bijna dagelijks met nieuws als geweld, dood en mishandeling in landen als Syrië worden geconfronteerd. We zijn er met andere woorden zo aan gewend geraakt, dat we de artikels die hierover verschijnen vaak niet meer willen lezen. Unicef wil ons wakker maken en ons aanzetten tot actie om iets te ondernemen tegen de mensonwaardige behandeling van vele vluchtelingen en ik ben blij dat er toch nog zo één organisatie is die dit doet. Daarnaast ben ik ook akkoord met het feit dat het niet hoort dat kinderen hun jeugd als het ware zien kapotgaan doordat ze moeten vluchten uit hun thuisland. Zij moeten inderdaad kunnen ontdekken en hun leven kunnen opbouwen. Spijtig genoeg reageert Europa altijd veel te traag, wat volgens mij in deze situatie niet anders zal zijn...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th February 2017, 20:08
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Ik ben het helemaal eens met het standpunt van Steven. De mensen die op de vlucht zijn, moeten onder betere omstandigheden verplaatst kunnen worden. Op dit moment heb ik het gevoel dat de meeste landen hun kop in het zand steken. Ik vind persoonlijk dat er meer (financiële of sociale) hulp mag komen. Natuurlijk is het niet vanzelfsprekend dat dit fenomeen op één dag opgelost zal worden, maar alle beetjes helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.