actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th September 2013, 08:39
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Jongeren willen vriendelijkere buschauffeurs

Jongeren willen vriendelijkere buschauffeurs

vrijdag 20 september 2013, 03u00Auteur: kba

Jongeren zijn grote fans van het openbaar vervoer.

Dat de chauffeurs best wat vriendelijker mogen zijn. Dat is de grootste verzuchting van jongeren over de bus en de tram van de toekomst.
Nadenken over de manier waarop ze zich in 2030 hopen te verplaatsen. Dat was de opdracht voor de leerlingen van het vijfde jaar Humane Wetenschappen in het Onze-Lieve-Vrouwecollege in Antwerpen. Het resultaat van hun brainstormsessie mochten ze in kleine groepjes voorleggen aan directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn.

De wildste plannen en de meest ambitieuze ideeën kwamen op tafel – ‘trams die boven het verkeer zweven, dat zou wel cool zijn’. Maar één opmerking kwam bij elk groepje wel een keer terug: ‘Wij willen vriendelijke chauffeurs.’

Die opmerking verbaast De Lijn, want in haar eigen tevredenheidsenquête zegt amper acht procent ontevreden te zijn over de buschauffeur. ‘Dat de chauffeurs vriendelijk zijn, is natuurlijk wel belangrijk’, zegt Kesteloot. ‘Ze zijn de eerste met wie de passagiers in contact komen en dus het uithangbord. De meeste chauffeurs zijn wél vriendelijk, maar één onvriendelijke blijf je langer onthouden. We proberen in de opleiding wel veel aandacht te besteden aan klantvriendelijkheid. Natuurlijk wijzen de reizigers voor alle zaken die fout lopen naar de chauffeur, ook als hij er niets aan kan doen. Bij vertraging door verkeersdrukte, *bijvoorbeeld.’

De aanvaringen met onvriendelijke chauffeurs weerhouden de leerlingen er niet van om grote fan te zijn van De Lijn. Ze noemen het ‘óns openbaar vervoer’. Ze zagen zichzelf ook in 2030 nog allemaal als regelmatige gebruikers van bus of tram.

De Lijn nodigt overigens al haar reizigers uit om suggesties over de toekomst te bezorgen via Twitter, met de hashtag #DLDenkMee.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...130919_00750544

Commentaar:
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th September 2013, 12:16
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Geen gepast geld? Vrouw (28) mag niet mee op de bus

Van vriendelijke buschauffeurs gesproken...

Geen gepast geld? Vrouw (28) mag niet mee op de bus

Wie geen gepast geld bij zich heeft, loopt het risico niet mee te mogen met een bus van De Lijn. Het overkwam Delphine Soubry (28) uit Kortrijk gisterenavond. Toen ze voor haar busrit van Kortrijk naar Bellegem - prijs: 2 euro - met een biljet van 50 euro wilde betalen, werd ze weer van de bus gestuurd. "Daar geef ik niet op terug, hoor", zei de chauffeur op bijzonder onvriendelijke toon, en ze opende ostentatief opnieuw de busdeuren, getuigt Delphine Soubry in Het Laatste Nieuws.
"Ik had me echt gehaast om op tijd klaar te zijn met werken om mijn bus niet te missen", legt ze uit. "Op die lijn, richting Bellegem-Rollegem-Moeskroen, rijdt er maar één bus per uur. Ik vroeg een ticketje naar Bellegem. Dat kost 2 euro. Ik wilde met een briefje van 50 euro betalen. Omdat niemand anders op de bus mijn geld kon wisselen, moest ik afstappen. Ik heb dan maar mijn ouders gebeld zodat ze mij konden komen halen", voegt de verpleegster er aan toe.

Reizigers met grote bankbiljetten lopen wel degelijk het risico om niet mee te mogen met de bus, meldt De Lijn. "We roepen reizigers in onze gidsen, en op stickers van De Lijn op om niet met biljetten groter dan 10 euro te betalen", zegt woordvoerster Inge De Bruyn. "We kunnen niet garanderen dat de chauffeur voldoende wisselgeld heeft." Letterlijk wil De Bruyn niet zeggen dat de chauffeur gelijk had om Delphine van de bus te zetten. "Het is voor niemand leuk, natuurlijk. Maar we hebben die richtlijn met reden opgesteld."

Delphine is teleurgesteld in de vervoersmaatschappij. "Mijn man en ik hebben sinds kort maar één auto meer, en wilden eens kijken of we het voortaan niet met maar één auto konden redden. Dergelijke zaken maken het er dan wel niet gemakkelijker op. Ik was écht kwaad."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...op-de-bus.dhtml

Mening: Ik vind het niet kunnen dat je geweigerd wordt op de bus omdat je niet gepast kan betalen. Het is normaal dat de mensen van De Lijn oproepen om niet te betalen met briefes van 50 euro of hoger, maar als je echt niets anders bij hebt kan dit toch niet een reden zijn om iemand te weigeren?
Het beste wat je dus kan doen is ervoor zorgen dat je eerst ergens je briefje (van 50 euro of meer) kan laten wisselen. Deze vrouw had echter voor haar bus moeten lopen en dus bestond de mogelijkheid niet meer om het briefje te laten wisselen... Dan sta je daar mooi, als men je niet wil toelaten op de bus.
De vrouw had misschien kunnen betalen met haar GSM. Je stuurt dan een sms met daarin "DL" naar 4884. PAS OP: Je moet deze sms echter wel verzenden vooraleer of wanneer je net de de bus opstapt! Misschien moet er toch eens een mogelijkheid komen om te betalen via Bancontact op de bus. Zo zullen zaken zoals in dit artikel al niet meer kunnen voorvallen ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th September 2013, 11:00
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Commentaar

Ten eerste vind ik het een zeer goed punt dat het bestuur van de lijn open staat voor kritiek. Dat zorgt immers voor verbetering. Als men weet wat de klanten belangrijk vinden en graag anders zouden willen zien, kan men daar op in spelen. Daardoor tracht men het systeem van de lijn zo goed mogelijk en naar ieders wens te laten verlopen.
Ten tweede wordt dus aangehaald dat de grote meerderheid vriendelijkheid van de chauffeurs zeer belangrijk acht, wat ook normaal is vind ik. Als zij vriendelijk zijn, voelen wij ons beter in ons vel en zullen we minder snel negatief oordelen over de kwaliteiten van het bedrijf. Ook is wat de directeur van de lijn aanhaalt over niet onbelangrijk. Het komt vaak genoeg voor dat chauffeurs van trams en bussen als schuldigen worden aangeduid voor zaken waar zij geen vat op hebben. Bij deze is het dus niet slecht om de klanten eraan te herinneren dat het verkeer iets onvoorspelbaar is, waar je als openbaar vervoer en als klant niet op kan rekenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.