actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2017, 23:07
Jannes T*rmans Jannes T*rmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Wechelderzande
Posts: 33
Vier heethoofden opgepakt na betoging in Gentse binnenstad

In Gent heeft een groep van 250 boze betogers zondagavond betoogt tegen het beleid en tegen de Roma. Die volgde de groep 2,5 uur lang door de binnenstad, waarna ze de betoging stopte. Vier heethoofden werden opgepakt.

De betoging ontstond zondagavond na de heisa rond een kraakpand op het Stapelplein in Gent, waar twee weken geleden een gewapende groep mensen was binnengevallen. De familie van een 24-jarige die door de raid twee weken in de cel zit, heeft zich uitdrukkelijk gedistantieerd van de betoging. Er worden slogans gescandeerd als Termont buiten, Roma’s buiten en Baas in eigen stad.

Na 2,5 uur en een vechtpartij met een passant besloot de politie dat het welletjes was geweest en werd de resterende groep van een vijftigtal heethoofden ingesloten, geïdentificeerd en één voor één weggestuurd. Uiteindelijk bleef alles redelijk geweldloos. Er werden vier mensen gearresteerd voor vandalisme, de vechtpartij met een voorbijganger en het gooien van voetzoekers.

Op de vraag waarom de groep 2,5 uur lang door Gent mocht trekken, zegt politiewoordvoerder Matto Langeraert “dat we de groep onder controle hadden langs voren, achteren en opzij”. “We hebben niet ingegrepen omdat ze zich dan in alle richtingen zouden verspreiden. Dan zouden zich Brusselse toestanden kunnen voordoen.” Rond 21.45 uur was de rust helemaal teruggekeerd en was de betoging helemaal voorbij.

Bron: De Standaard
Datum: 26/11/2017
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171126_03208999

Persoonlijke mening: De betoging die zich in het centrum van Gent heeft afgespeeld kwam er in navolging van de gewapende aanval van een groep mensen op Roma's die verbleven in een pand dat ze gekraakt hadden. Persoonlijk snap ik niet dat kraken niet verboden is in ons land. Het inbreken van een huis en dit vervolgens inpalmen alsof het je eigen woning is zonder toestemming van de eigenaars vind ik meer dan een brug te ver. Langs de ene kant snap ik dus de frustratie van de betogers die het lakse optreden van de stad Gent aanklagen. Langs de andere kant is het gebruiken van geweld en het veroorzaken van overlast verwerpelijk. Ik heb niets tegen een vreedzame betoging waarin mensen hun bekommernissen kwijt kunnen en iets kunnen aanklagen wat indruist tegen hun idealen. Wanneer sommige mensen geweld gebruiken om dit kracht bij te zetten werkt volgens juist in het nadeel van de betogers. Ze worden gezien als gewelddadige gekken waardoor de kwestie die ze willen aanklagen naar de achtergrond verschuift en het net het vertoonde gedrag is dat met alle aandacht gaat lopen. Ik vind het dan ook niet meer dan terecht dat heethoofden worden opgepakt en zwaar gestraft worden. Ieder Belg heeft het recht om te betogen, maar dit moet op een vredevolle manier gebeuren. Mensen die dit niet kunnen naleven mogen van mij erg hard gestraft worden en zelfs het recht om te betogen verliezen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2017, 00:03
Ruben.C*vens Ruben.C*vens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2017
Locatie: Herenthout
Posts: 20
Volledig akkoord. Mijn enige opmerking is: als er al een aanval op hen geweest was, waarom dan nóg eens betogen tegen hun? Ze zijn namelijk zo al een zwakke minderheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.