actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2013, 14:45
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Teddybeerziekenhuis neemt angst voor ziekenhuizen bij kleine kinderen weg

Het Universitair Ziekenhuis Antwerpen wordt op zaterdag 2 april omgedoopt tot 'Teddy Bear Hospital'. Kleuters kunnen dan spelenderwijs kennismaken met het ziekenhuis om zo de angst voor dokters en ziek-zijn weg te nemen.
In het auditorium van het UZA wordt op 2 april een miniziekenhuis nagebouwd, bestaande uit spreekkamers, een behandelkamer, een röntgenafdeling en een gipskamer. Kleuters tussen 4 en 7 jaar oud kunnen er die met hun zieke knuffel op bezoek gaan. Ze hoeven er dus zelf geen behandeling of onderzoek te ondergaan en hebben zelf in de hand wat er gebeurt. Wel worden ze door de dokters gevraagd te assisteren bij het onderzoek, de behandeling of zelfs een operatie.
Het doel van het project is om kleuters op een leuke en speelse manier kennis te laten maken met het ziekenhuis en wat zich daar afspeelt. Zo leren ze dat ze niet bang hoeven te zijn voor ‘witte jassen’ en ziek zijn. Ze worden begeleid door berendokters: 60 studenten geneeskunde van de Universiteit Antwerpen die op deze manier ook ervaring opdoen in de omgang met jonge kinderen.
Het Teddy Bear Hospital wordt voor de tweede keer in Vlaanderen georganiseerd in het UZA door de EMSA vzw, de Antwerpse afdeling van de European Medical Student Association, een internationale vereniging van studenten geneeskunde. Deze vereniging organiseert evenementen met betrekking tot de verruiming van de medische opleiding en het uitwisselen van sociale, culturele en ethische aspecten van geneeskunde.
Het Teddy Bear Hospital is ook dit jaar weer een groot succes. Er zijn immers geen plaatsjes meer over. 128 kinderen zullen langskomen met hun zieke knuffel. Ook in andere landen is het initiatief een groot succes.

Bron: http://www.maguza.be/nieuws/p/detai...ybeerziekenhuis

Mijn mening: Ik vind dit een schitterend initiatief! Ik ken verschillende kinderen die als de dood zijn voor het ziekenhuis. Op deze manier kunnen de kinderen al eens kennismaken met wat het precies inhoudt als je je been breekt of als je geopereerd moet worden. Als ze het al eens zien gebeuren met hun knuffel, volstaat dat al voor hen. Ze kunnen nu zien wat er precies gebeurt tijdens een operatie. natuurlijk is dit slechts op hun knuffel, maar het principe is nu duidelijk. Voor kinderen is zoiets moeilijk om te kunnen begrijpen. Ik vind het knap dat zoveel vrijwillige dokters in opleiding hun dagje 'opofferen' om vele kindjes gerust te stellen en hun angst voor ziekenhuizen te doen verdwijnen of toch zeker verminderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd April 2013, 15:40
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik vind dit eveneens een zeer leuk initiatief om kinderen zo van hun angsten om opgenomen te moeten worden in een ziekenhuis te vrijwaren. Ze laten meehelpen bij het verzorgen van hun knuffel zal al heel wat geruststelling brengen wanneer ze zelf ooit moeten behandeld worden in het ziekenhuis. Ook knap dat er inderdaad zoveel dokters zijn die hier vrijwillig hun dag aan willen spenderen. En natuurlijk voor de studenten geneeskunde is dit een goede stage om een dag met kinderen om te gaan. Ik kan me voorstellen dat dit tijdens de opleiding anders niet aan bod komt. Het is nu de tweede keer dat dit georganiseerd wordt in het UZA, maar ik hoop dat dit niet de laatste keer is en dat andere ziekenhuizen hier een voorbeeld aan nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.