actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2011, 14:50
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Vrouw drie weken vast bij lijk van haar man in Antwerpen

Vrouw drie weken vast bij lijk van haar man in Antwerpen
15/02/11, 04u00
Een 72-jarige dame die aan dementie lijdt, heeft meer dan drie weken opgesloten gezeten bij het lichaam van haar overleden man. Ongeruste buren beukten vrijdag de deur van het appartement aan de Pater Strackestraat in Antwerpen in. In de slaapkamer troffen ze het lichaam van de 72-jarige man aan. Dat melden de Concentrakranten.
De vrouw had totaal geen besef van de situatie: ze sprak over een pop in de slaapkamer. De dame gaf aan dat ze al een tijdje niet naar buiten kon. Vermoedelijk was de buitendeur uitgerust met een speciaal slot dat de dementerende vrouw moest verhinderen weg te
lopen.

De buren hadden de voorbije weken 's nachts geklop gehoord, maar beseften niet dat het de buurvrouw was. "Het gaat om een tragische gebeurtenis", reageert het parket. "De man is allicht drie of vier weken geleden overleden. Een autopsie zal meer duidelijkheid verschaffen. Hoe de vrouw de voorbije weken kon overleven, is niet duidelijk."

Vereenzaming
Recentelijk kwamen gelijkaardige tragische verhalen in Antwerpen aan het licht. Zo werd in november in een appartement op het Kiel het lijk aangetroffen van een man die al twee jaar dood was. Organisaties als familiehulp stellen dan ook al langer vast dat de vereenzaming in onze maatschappij pijnlijk toeneemt. (belga/odbs/tma)
Bron: De Morgen

Eigen mening:
Ik vind dat mensen die lijden aan dementie extra in de gaten moeten gehouden worden. Een dood lichaam aantreffen bij een demente vrouw vind ik onwaarschijnlijk. Hoe kan dit nu gebeuren?
Het artikel vermeldt dat deze vrouw opgesloten zat door een speciaal systeem voor demente personen. In principe zouden er dan toch mensen moeten langskomen om dit systemen te komen controleren. En daarbij nog, zou er toch zorg moeten zijn voor deze dame. Ik vind het zeer bizar dat er niemand tijdens deze drie weken is langsgekomen. Ik vind het onverantwoordelijk om deze dame, samen met haar man, alleen te laten. Vandaar dat er zulke dingen gebeuren. Naar mijn mening is er te weinig controle op demente personen of meer algemeen, oudere mensen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th February 2011, 00:07
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Ik kan dit eigenlijk ook bijna niet geloven dat zoiets vandaag , in deze tijd, nog gebeurt. Op de radio kwam de reactie dat er toch genoeg ‘diensten’ zijn om ouderen en mensen met dementie te ondersteunen. Maar we kennen heel dit verhaal niet. Misschien wilden deze mensen geen hulp en hebben ze nog familie? Toch is het zo dat de diensten die zo een systeem installeren bij een koppel ook er over moeten waken of alles nog werkt en meer controle moeten uitoefenen. Ik denk dat vroeger, toen iedereen elkander nog kende, dit niet zou gebeurd zijn. Toen was er meer sociale controle en gingen buren meer bij elkaar op bezoek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.