actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2015, 14:00
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Europees Hof: ontslag om hoofddoek niet in strijd met mensenrechten

Dat een Franse moslima haar baan in een ziekenhuis verliest omdat ze een hoofddoek draagt, is niet in strijd met de mensenrechten. Dat heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) beslist.

Het gaat om een zaak die stamt uit 2000, toen Christiane Ebrahimian op de psychiatrische afdeling werkte van een publiek ziekenhuis in Nanterre, een voorstad van Parijs. Ze kreeg te horen dat haar contract niet verlengd zou worden omdat patiënten hadden geklaagd over haar hoofddoek, die ze weigerde af te doen. Dat besluit mocht genomen worden, stelt het EHRM vijftien jaar later.

De Franse overheid verbiedt ambtenaren religieuze symbolen te tonen tijdens de werktijd. Een verbod dat ook geldt voor schoolkinderen en zelfs ouders die meegaan op klassenuitjes.

Herhaling van zetten

Het besluit van het EHRM past in een lijn van eerdere uitspraken over het onderwerp. Steeds overweegt de rechter dat het gaat om een afweging van belangen, zoals godsdienstvrijheid, het belang van de openbare orde of het belang van een strikte scheiding tussen kerk en staat. Ook in Turkse en Zwitserse zaken besloot het Hof dat de overheid de vrijheid moet hebben om die afweging te maken, dus ook om te kiezen voor een hoofddoekverbod.

Een uitzondering werd in 2005 gemaakt in een Turkse zaak. Daarin besloot het EHRM na een lange procedure dat een hoofddoekverbod voor een studente op een universiteit in strijd was met de godsdienstvrijheid.


Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/e...chten-b45f2b1b/ op 26/11/2015

Mening: In dit artikel snap ik beide standpunten. Ik snap dat de vrouw vanuit haar geloof weigerde om haar hoofddoek af te doen, maar dan moet ze wel begrijpen dat dit eventuele consequenties kan hebben. De Franse overheid heeft duidelijk een wet tegen het tonen van religieuze symbolen tijdens de werktijd en schooltijd. Deze wet moet natuurlijk nageleefd worden. Het Universele Verdrag van de Rechten van de Mens zegt wel duidelijk dat elk mens het recht heeft op godsdienst en dit recht heeft de Franse overheid beperkt. Ik zeg heel bewust beperkt, want na de werkuren is iedereen vrij om zijn/ haar religieus standpunt te tonen door middel van symbolen. Persoonlijk vind ik dit een goede wet. Op die manier kunnen er volgens mij vele conflicten vermeden worden. In dit artikel zien we natuurlijk dat dit niet voor iedereen even prettig is.

Laatst aangepast door stien.d*kinderen : 26th November 2015 om 14:08.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.