actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2015, 15:05
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
1 op de 2 Vlaamse jongeren studeert aan de hogeschool

1 op de 2 Vlaamse jongeren studeert aan de hogeschool

Steeds meer jongeren kiezen voor studies aan de hogeschool, blijkt uit cijfers van de Vlaamse Hogescholenraad. In het afgelopen decennium groeiden de opleidingen aan hogescholen met 40 procent.

Uit de oktobertelling van de Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA) blijkt een stijging van 2,2 procent of 2.569 studenten tegenover vorig academiejaar. In totaal waren er op 1 oktober 117.262 studenten aan de basisopleidingen van de hogescholen ingeschreven.

De stijging van het aantal studenten is het grootst in de studiegebieden Gezondheidszorg (met onder meer Verpleegkunde), Handelswetenschappen en bedrijfskunde en Industriële wetenschappen en technologie. Het aantal inschrijvingen binnen het studiegebied Onderwijs daalt dan weer voor het tweede jaar op rij.

De ongelijkheid jongens-meisjes is sinds 2010 groter geworden. Toen waren 55 procent van de nieuwe studenten meisjes, dit jaar is dat opgelopen tot 57 procent. Het aandeel meisjes is het grootst in Gezondheidszorg (82 procent vrouwen), Sociaal-agogisch werk (79 procent) en Onderwijs (70 procent).

Omgekeerd zijn er veel meer mannelijke studenten in de studiegebieden Nautische wetenschappen (89 procent mannen) Industriële wetenschappen en technologie (84 procent) en Muziek en podiumkunsten (60 procent).

Volgens VLHORA heeft die groei in studenten echter niet gezorgd voor een groei in financiële middelen, integendeel: de hogescholen verloren de afgelopen jaren meer dan 25 procent van het budget per student. "Steeds meer studenten bedienen met steeds minder centen is niet langer vol te houden", waarschuwt het adviesorgaan.

Bron:
De redactie - 13 oktober 2015
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2467689

Eigen mening:
De cijfers vind ik best indrukwekkend. Ik vind het ook opvallend dat er eigenlijk 'jongensrichtingen' en 'meisjesrichtingen' zijn. Wat mij opvalt is dat onderwijs tot de 'meisjesrichtingen' behoord. Dit valt me op omdat ik zelf ook voor onderwijs studeer en ik dus wel een beetje begrijp dat deze cijfers zo verschillen. Wat wel vreemd is dat de economische kant van dit verhaal niet even sterk meegroeit als het aantal studenten. Hopelijk levert dit in de toekomst geen problemen op.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2015, 16:40
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
50% Vlaamse jongeren studeert aan de hogeschool

In tegenstelling tot wat Eline aanhaalde, lijkt het mij niet meer dan normaal dat sommige studiedomeinen meer meisjes aantrekken en anderen meer jongens. Jongens blijven meer kiezen voor meer technische domeinen terwijl meisjes zich eerder geroepen zullen voelen om voor de zorg te kiezen. Dit zit in onze genen, in onze opvoeding en in de opvattingen van de maatschappij. Daar kunnen we weinig aan veranderen. Het belangrijkste is dat we onszelf goed voelen bij de studiedomeinen waarvoor we kiezen.
Dat de helft van de Vlaamse jongeren aan een hogeschool studeert vind ik goed. Er is veel vraag naar geschoolde jongeren om bepaalde functies in te vullen. Met een diploma hoger onderwijs geraak je makkelijker aan een job, dat is nu eenmaal zo. Ik denk dat jongeren zich hiervan steeds meer bewust worden en er daarom sneller voor gaan kiezen om toch aan de hogeschool te beginnen. Wat is uiteindelijk drie jaar studeren als het een positieve invloed kan hebben op de rest van je leven?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.