actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2015, 09:15
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
Elektriciteitsfactuur weer 100 euro hoger

De Vlaamse regering heeft vrijdag vastgelegd hoeveel de heffing bedraagt die stroomgebruikers moeten betalen om de historische schuld van de groenestroomcertificaten weg te werken. Voor een gemiddeld gezin gaat het om 100 euro per jaar.

Het dossier hing als een molensteen rond de nek van de Vlaamse regering. Door de jarenlange oversubsidiëring van zonnepanelen ontstond er een berg aan groenestroomcertificaten die de netbeheerders - die verplicht zijn de certificaten aan een minimumprijs op te kopen - zelf niet konden doorrekenen in de nettarieven. Bovendien ontstond er een groot overschot aan certificaten op de markt. De schuldenberg van de niet doorgerekende certificatenkosten liep op die manier op tot bijna 2 miljard euro.

Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom wil er via een heffing voor zorgen dat de overschotten tegen 2021 afgebouwd zijn. Het gaat om een heffing per afnamepunt voor elektriciteit, waarop geen BTW wordt aangerekend.

Voor beschermde klanten en klanten met een budgetmeter gaat het om een jaarlijks bedrag van 25 euro. Verbruikers die minder dan 5 MWh afnemen betalen 100 euro en zij die tussen 5 en 10 MWh zitten betalen 130 euro. Een gemiddeld Vlaams gezin, met 2 ouders en 1 kind, verbruikt volgens de VREG zo’n 3,5 MWh per jaar.

Dat de kosten van de heffing per schijf worden vastgelegd, en dus niet lineair stijgen, stuit op onbegrip bij de Bond Beter Leefmilieu, ABVV, ACV en Samenlevingsopbouw. ‘De regering beslist opnieuw om bedrijven te ontzien en legt het leeuwendeel van de kosten bij de gezinnen. Een gezin zal in verhouding meer dan 50 keer meer betalen dan een groot bedrijf. Dit wordt niet onderbouwd.’

Om de certificatenoverschotten tegen 2021 aan te pakken zullen leveranciers ook meer certificaten moeten voorleggen aan de VREG. Daardoor zullen vanaf 1 januari 2016 voor het eerst sinds 2009 meer certificaten worden ingediend dan er worden uitgereikt.

Bron:
(2015). Elektriciteitsfactuur weer 100 euro hoger. Geraadpleegd op 17 oktober 2015 via http://www.standaard.be/cnt/dmf20151016_01923299

Eigen mening:
Ik begrijp dat de overheid de schuldenberg uiteraard wil verkleinen, maar wat ik niet begrijp is dat ze het geld weer bij de gezinnen gaan zoeken. Zoals er in het artikel beschreven staat, komt het er dus op neer dat een gemiddeld gezin 50 keer meer betaalt dan een groot bedrijf. Dit terwijl ik net dacht dat, in vergelijking met gezinnen, juist de bedrijven veel zonnepanelen en stroom gebruiken. Daarom vind ik dat er bij deze bedrijven eens gesnoeid mag worden in plaats van de factuur bij gezinnen te gaan vergroten want dit is tenslotte al hoog genoeg.

Laatst aangepast door Annelore.V*rbruggen : 17th October 2015 om 09:32.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2015, 16:44
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
100 euro meer voor elektriciteitsfactuur

Annelore neemt mij de woorden uit de mond. Er is een schuldenberg en die schuldenberg moet verdwijnen. Dit begrijp ik ook, maar ik begrijp niet dat de gewone mens hier altijd de dupe van moet worden. De elektriciteitsfactuur gaat ineens met 100 euro omhoog. Niet omdat de consument iets verkeerd heeft gedaan, wel omdat er in het verleden verkeerde beslissingen gemaakt werden. Misschien denken ze wel dat 100 euro niet zo veel is, maar voor sommige mensen is het wel veel. Mensen met een budgetmeter moeten minder betalen, maar dat wilt zeker niet zeggen dat de mensen die geen budgetmeter hebben zomaar 100 euro kunnen missen. Er zijn sowieso ook mensen zonder budgetmeter die elke maand elke cent moeten omdraaien om rond te komen. Mensen met een budgetmeter moeten 25 euro betalen, ik kan mij voorstellen dat dit een aanzienlijk bedrag is voor deze mensen. Alles wordt duurder en we moeten steeds meer geld afgeven. Dit vind ik alles behalve normaal, maar jammer genoeg valt er weinig aan te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.