actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2011, 10:44
Sanne.Brys Sanne.Brys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 89
Haar in de boter tussen N-VA en CD&V

Haar in de boter tussen N-VA en CD&V

Niet alleen het ultimatum van N-VA'er Jan Jambon, dat er tegen eind april een akkoord moet zijn, wekt wrevel. Er is vanwege N-VA ook geëist dat de partij mag mee onderhandelen over de meerjarenbegroting. Als niet op die eis wordt ingegaan zit koninklijk onderhandelaar en CD&V-voorzitter Wouter Beke volgens een anonieme N-VA-bron met "een serieus probleem".

Beke kreeg van de koning de opdracht om enkel over de communautaire dossiers te praten. Daar ging N-VA bij de aanstelling van Beke tot onderhandelaar mee akkoord. Maar tegelijk zegt de partij van Bart De Wever dat de meerjarenbegroting tot 2014 die nu moet opgemaakt worden niet door een regering van lopende zaken, met ondermeer de PS aan boord, kan afgehandeld worden.

"We gaan ons niet dood onderhandelen terwijl een door de PS gedomineerde ploeg voor ons de bakens uitzet", aldus een N-VA-bron in de kranten van De Persgroep. N-VA vindt dat de regering in lopende zaken voor die begroting ofwel opnieuw het vertrouwen moet vragen in het parlement en weer een volwaardige regering worden - maar dan zonder communautair akkoord - ofwel de partij moet laten mee onderhandelen.

CD&V wimpelt die dreiging af. Premier Yves Leterme wil de N-VA niet mee laten onderhandelen over de meerjarenbegroting. Als de N-VA mee wil onderhandelen, moet ze een volwaardige regering vormen, is de redenering.

Bron: GVA

Eigen mening:
Ik vind het volkomen normaal dat N-VA zich wil bemoeien met de begroting voor de komende jaren.
Uiteindelijk zijn zei samen met de PS de grote overwinnaars van de laatste verkiezingen en zullen zij logischerwijs ook de volgende regering mee leiden
Als ze dan geen inspraak hebben op de komende begroting (en de PS wel) zitten ze al onmiddellijk met een ongewilde nalatenschap.
Wat betreft de deadline wordt het stilaan hoog tijd dat er eindelijk een beslissing volgt. Men kan geen onderhandelaars blijven aanstellen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2011, 18:25
stef verbiest stef verbiest is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 26
Eigen Mening:

Het wordt tijd dat de onderhandelende politici zich op een “volwassen” manier tegenover elkaar gaan gedragen. Dit kat - en muisspel kan geen maanden meer blijven duren. Ons land leidt zwaar onder al deze regeringsonderhandelingen. Er worden als maar meer (toch wel belangrijke zaken) op de lange baan geschoven en zij dreigen in de “vergetelheidshoek” te belanden. Is het dit wel waard?

En dit artikel geeft nog maar eens een voorbeeld hoe de politieke partijen met elkaar omgaan.

Waarom mag NV-A nu niet mee onderhandelen aan de meerjarenbegroting (zoals Sanne aanhaalde)? Het is inderdaad niet meer als normaal dat deze partij mee wil onderhandelen. Zij zijn tenslotte de grootste partij van Vlaanderen.
Maar langs de andere kant kan ik het standpunt van Ives Leterme ook volkomen begrijpen. Zolang er geen nieuwe regering gevormd wordt is de CD&V nog altijd de “grootste”. (oude regering)
Ik denk dat ze op deze manier er voor willen zorgen dat de NV-A een beetje vaart zet achter de onderhandelingen. Maar op dit ogenblik blijkt dit weinig effect te hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th March 2011, 13:16
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Dit is inderdaad nog maar eens de zoveelste belachelijkheid in onze Belgische politiek. Ik vind het erg en ik zou mij schamen in hun plaats. Ik begin er steeds meer en meer van overtuigd te geraken dat we in België de situatie van de huidige politiek moeten vergeten en dat we werk moeten maken van een presidentschap. In mijn ogen heeft dit zeer veel voordelen, ook nadelen uiteraard. Maar zoals de stand van zaken op dit moment is, geraken we geen stap vooruit. Als we al niet achteruit gaan...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.