actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2013, 11:09
Pieter B*ees Pieter B*ees is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Meer
Posts: 21
Talking Parket: "Vertrek tienermonnik is verantwoordelijkheid van hulpverlening"

In de zaak van de tienermonnik is het gerecht volledig buitenspel gezet door de vrijwillige hulpverlening die opgestart werd. "Het vertrek van de minderjarige is er niet gekomen op basis van een beslissing van een gerechtelijke instantie en is de verantwoordelijkheid van de hulpverlening", zegt de Gentse parketwoordvoerster An Schoonjans.
Het Gentse hof van beroep liet de jongen begin oktober niet toe om het land te verlaten. De jeugdkamer van het Gentse hof van beroep oordeelde toen dat er voldoende aanwijzingen zijn dat een dringende bescherming van de minderjarige noodzakelijk was en dat de jongen voor dertig dagen ambulant moest worden opgevolgd in een observatie- en oriënteringscentrum in Eeklo.

"Het blijft zeer de vraag of de minderjarige in staat is om de gevolgen van zijn beslissing realistisch in te schatten", stelde de jeugdkamer van het hof van beroep op 7 oktober.

Uit het onderzoek in de zaak bleek onder meer dat de moeder niet het uitsluitende ouderlijke gezag heeft en dat de jongen niet zou voldoen aan de regelgeving inzake de leerplicht. Zijn schoolse traject is niet stabiel en hij kampt met een ernstige achterstand. Het hof stelde zich ook vragen bij het feit "dat hij voor een lange periode zou verblijven in hem nog niet bekende school- en leefomgeving" en dat "hij zijn vader niet kent en hem nog nooit gezien heeft."

De vrijwillige hulpverlening, opgevolgd door het OCJ, ging in op 22 oktober. Op 25 oktober werden de gerechtelijke maatregelen, onder meer de ambulante opvolging, door de jeugdrechter in eerste aanleg ingetrokken. Het is dus niet zo dat de ambulante observatie afgerond werd en dat alles normaal bleek. "Van zodra ouders en kind akkoord gaan met vrijwillige hulpverlening, kan een jeugdrechtbank niet meer tussenkomen", zegt parketwoordvoerster An Schoonjans.

"Het vertrek van de minderjarige is er niet gekomen op basis van een beslissing van een gerechtelijke instantie en valt onder de verantwoordelijkheid van de hulpverlening. Wij kunnen niet meer tussenkomen, tenzij de hulpverlening melding zou maken van een situatie die heel verontrustend is."

Bron: Gazet van Antwerpen

Mijn mening: Ik vind dat spijtig van ons land dat ze zo een acties tegen werken! Ze zouden blij moeten zijn dat Belgische jongeren zo een acties willen ondernemen. Ik vind het teleurstellend dat ze er een gerechtelijk onderzoek voor maken en heel het gezin binnenste buiten keren. De ouders waren akkoord dat is toch genoeg, het wil toch niet zeggen dat die jongen abnormaal is omdat hij zo iets wil doen! Ik vind het mooi van hem en sta volledig achter zijn beslissing ook al zou ik het zelf niet doen denk ik
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.