actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2013, 10:29
M*RIE.MOONS1 M*RIE.MOONS1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Itegem
Posts: 40
Studenten gebruiken stimulerende medicatie zonder voorschrift

Studenten gebruiken stimulerende medicatie zonder voorschrift

In examenperiodes grijpen studenten vaak naar stimulerende medicatie. Uit onderzoek van UAntwerpen blijkt dat een Antwerpse student op twintig zelfs zonder voorschrift niet ongevaarlijke geneesmiddelen als Rilatine en Concerta gebruikt.

‘Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat in de Verenigde Staten 7 tot 16 procent van de studenten stimulerende medicatie gebruiken voor niet-medische doeleinden’, legt professor Guido Van Hal (UA) uit. ‘In Europa zijn er eigenlijk amper gegevens over dit fenomeen bekend. Vreemd, want het gebruik van die middelen tijdens examenperiodes zou je eigenlijk als doping kunnen beschouwen. En nog belangrijker: misbruik van die producten kan leiden tot heel wat lichamelijke problemen, zoals hartproblemen, hoofdpijn, verhoogde bloeddruk en verslaving.’

Professor Van Hal deed samen met het Departement Sociologie van de Antwerpse universiteit en de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) onderzoek naar het gebruik van stimulerende medicatie bij Antwerpse studenten. Dit onderzoek kadert in een grotere studie in samenwerking met de universiteiten en hogescholen van Gent en Leuven. De resultaten daarvan zullen begin volgend jaar worden bekendgemaakt.

In 2009 deed Van Hal een onderzoek naar het (algemene) middelengebruik bij Gentse studenten. Toen verklaarde 6,9 procent van de studenten ooit stimulerende medicatie te hebben gebruikt. Het cijfer voor gebruik in het afgelopen jaar lag op 4,3 procent. Jongens bleken dubbel zo vaak te gebruiken als meisjes.

Van Hal: ‘Opvallend maar niet onlogisch was dat studenten die middelen veel vaker gebruikten in de examenperiodes dan in de rest van het jaar. In Antwerpen en Gent samen ging het om 3.000 studenten die tijdens de examenperiode dagelijks stimulerende medicatie gebruikten. Ze zagen die geneesmiddelen waarschijnlijk als een soort ‘leerpillen’.’

Sociale druk

In de enquête uit 2013 gaf 4,7 procent van de Antwerpse studenten toe dat ze al stimulerende medicatie zoals Rilatine of Concerta gebruikten zonder daar een voorschrift voor te hebben. ‘Veel studenten geven aan een sociale druk te voelen om die medicatie te gebruiken. Ondanks de risico’s die aan het gebruik verbonden zijn, staan veel studenten ook neutraal of zelfs positief tegenover die stimulerende medicatie.’

De onderzoekers pleiten er onder meer voor om studenten, en dan vooral de eerstejaars, aan te leren hoe ze een persoonlijk én realistisch studieplan en studiedoelstellingen kunnen opstellen.

bron: E., De Standaard, 16/11/2013

eigen mening: Ik vind het zeker zeer belangrijk dat de uitkomsten van dit onderzoek door de media wordt verspreid. Ik persoonlijk heb nog nooit stimulerende medicatie gebruikt. Ik vind het ook niet slim van mensen om dit zomaar te doen. Mijn broer heeft een tijd relatine moeten innemen op voorschrift. Ik heb dit toen eens gelezen en weet dus dat het zeker bijwerkingen heeft. Ik denk dat er op de scholen tijd moet vrij gemaakt worden om de gevaren van deze middelen aan het licht te brengen. De media moet hier ook zeer zeker een rol in blijven spelen zodat iedereen op de hoogte is van de gevaren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.