actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2013, 11:59
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Antisemitisme toegenomen in België

Antisemitisme toegenomen in België

De Kristallnacht is zaterdagavond 75 jaar geleden, maar antisemitisme blijft wel degelijk een probleem. Dat blijkt uit een onderzoek van het Europees Bureau voor de Grondrechten.

Op 9 november is het de Internationale Dag tegen Fascisme en Antisemitisme. Het is ook de dag waarop de Kristallnacht (van 9 op 10 november 1938) wordt herdacht. In die bewuste nacht vernielden de nazi’s Joodse winkels en bedrijven in Duitsland. 1.000 tot 2.000 synagogen gingen in vlammen op. Ook Joodse huizen, scholen, begraafplaatsen en ziekenhuizen werden vernield.

Naar aanleiding van 75 jaar Kristallnacht onderzocht het Europees Bureau voor de Grondrechten in hoeverre antisemitisme nog bestaat in acht EU-lidstaten, waaronder België. In die acht landen woont 90 procent van de Europese Joden.

Uit dat onderzoek blijkt dat 77 procent van de Joodse respondenten die in België wonen, antisemitisme als een groot probleem ervaren. Bijna 90 procent vindt dat het antisemitisme in de voorbije vijf jaar is toegenomen. Een op tien onder hen werd in diezelfde periode slachtoffer van haatboodschappen of geweld omdat ze Jood zijn.

In alle acht landen zegden 66% van de ondervraagden dat ze antisemitisme als een probleem ervaarden.

Politiek antwoord

‘De Joodse gemeenschap vraagt een sterk moreel, politiek en juridisch antwoord op het antisemitisme’, zegt Jozef De Witte, directeur van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding. Fysiek geweld tegenover Joden mag dan wel beperkt blijven tot geïsoleerde gevallen, het antisemitisme steekt nu vooral op het internet de kop op.

‘Sinds 2006 gaat een groot deel van de meldingen van antisemitisme bij het Centrum over het internet’, zegt De Witte. Vooral de socialenetwerksite Facebook en de discussiefora van kranten blijken een broeihaard voor antisemitische boodschappen.

De Standaard, 8/11/2013

Eigen mening: 77% van de Joden vindt dat antisemitisme een probleem is in België, en 66% in de acht landen. Is dit niet ontzettend veel? Ik dacht dat de haat tegen joden zo goed als verdwenen was in België, en er enkele uitzonderingen waren. Jodenhaat komt zeer vaak voor op sociale netwerken. Ik vind dat dit wel gecontroleerd moet worden, net zoals andere dingen die vaak op het internet worden gezet. De mensen hebben tegenwoordig veel te veel vrijheid op het internet. Je kan zomaar alles posten op het internet zonder dat dit gecontroleerd wordt. Het voorkomen van geweld vind ik echt te ver gaan. Ik hoop dan ook dat in steden, zoals Antwerpen, er streng wordt opgetreden tegen zo'n acties.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2013, 18:11
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Ik vind het zeer erg dat het antisemitisme on der bevolking groeit. Ik vind het erg als er haatdragende gevoelens zijn naar mensen van een andere religie of afkomst gewoon door hun afkomst of het dan Joden, Moslims of wie dan ook zijn. Het lijkt alsof we niets geleerd hebben uit onze geschiedenis. Er zijn nog steeds mensen die lijken te geloven met haat gevoelens vooruit te komen terwijl al meermaals bewezen is dat we er enkel onze eigen welvaart en maatschappij mee teniet doen. Hopelijk zijn deze mensen die niet verder nadenken over wat ze posten op internet een minderheid en blijft dit ook zo.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.