actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2009, 09:27
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
Sp.a-parlementslid Bonte dient klacht in tegen Media Markt

Sp.a-parlementslid Bonte dient klacht in tegen Media Markt
• 20/ 11/ 2009
www.demorgen.be
"Het is misleidende reclame en een truc om je een kredietkaart aan te smeren", reageert sp.a-parlementslid Hans Bonte (sp.a) vandaag in Het Laatste Nieuws op de reclamestunts van winkelketen Media Markt. Bonte heeft meteen klacht ingediend tegen de campagne bij de Economische Inspectie. "Alles verloopt strikt volgens de regels", verzekert Media Markt in dezelfde krant.

Een laptop voor maar 0,85 euro per dag, een semiprofessionele camera voor 1,31 euro per dag. De stuntprijzen spatten volgens Het Laatste Nieuws van de reclamefolders van Media Markt. Nooit eerder werd het spel met afbetalingsplannen voor elektro zo hard gespeeld, aldus de krant.

In tijden van crisis
"Het is een schande dat in crisistijden afbetalingsplannen zo goedkoop worden voorgesteld", fulmineert parlementslid Hans Bonte, tevens OCMW-voorzitter in Vilvoorde. "Prijzen zo afficheren is pervers want ze lijken verwaarloosbaar klein. Het misleidende zit ook in het feit dat je wel renteloos kan afbetalen, maar verplicht bent een kredietkaart te nemen met het logo van Media Markt - en op die kredieten betaal je wél een rente van 16 procent", aldus Bonte, die al langer ijvert voor de afschaffing van kredietkaarten die via winkelketens worden verdeeld.

Media Markt is niet de enige keten met speciale kredietkaarten en afbetalingsplannen, maar is volgens Het Laatste Nieuws wel de enige die zo'n verleidelijke dagprijs afficheert. "Het is niet aan ons om de boekhouding van de klanten bij te houden, maar we willen ze ook niet verliezen aan onze concurrentie. Uiteraard volgen we strikt de regels", verzekert Valère Somers van Media Markt. (belga/adv)
20/11/09 08u12

Iedereen zal de verwijzingen in het artikel wel herkennen. De reclame van Media Markt kan dan ook niemand ontgaan: op televisie, in magazines, overal worden de stuntprijzen gepromoot. Een GSM voor 1 enkele euro per dag, een laptop voor nog minder (€0,85 /dag),… het wordt allemaal naar ons hoofd gesmeten. Onlangs verscheen nog in de kranten dat steeds meer Belgen diep in de schulden zitten door GSM en tv. Er werd toen nog duidelijk gehamerd op het aandeel van misleidende reclame in dit probleem en nu dit… Het toont aan hoe hard het er aan toe gaat in de “businesswereld”: wat kan die schulden hen iets schelen, als zij hun geld maar hebben. Ik vind zeker dat parlementlid Hans Bonte zijn commentaar hier op zijn plaats is. Ik was me er bijvoorbeeld zelf ook niet van bewust dat je dan een kredietkaart van de winkel moet nemen waarop je wel een rente van 16% betaald. Veel mensen zullen hier met open ogen inlopen. Ik vind dan ook dat de klanten erop attent gemaakt moeten worden wat deze actie allemaal inhoudt en aan welke voorwaarden ze hiermee gebonden worden. We willen het aantal schuldenaars en het aantal mensen dat in armoede leeft toch niet nog meer doen toenemen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2009, 09:38
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Ik ga deels akkoord met Charlotte. Het is inderdaad zo dat GSM & TV-aanbiedingen een oorzaak zijn van schulden van sommige mensen. Maar ik denk toch ook dat het ligt aan de naïviteit van de mensen. Als je een GSM aangeboden krijgt voor €1, moet er toch automatisch een belletje gaan rinkelen dat hier iets meer achter scuilt. Dat er vele addertjes onder het gras zitten. Ik ben wel akkoord dat deze addertjes goed verstopt zitten. Media Markt zal inderdaad wel in orde zijn, maar het is me de vraag hoe goed de voorwaarden bereikbaar zijn voor de mensen. Hier moet een ander systeem op gevonden worden. Bijvoorbeeld bij de speciale acties een contract laten ondertekenen door de klant, al zullen de producenten hier ook wel iets op vinden. Dit is de kei harde realiteit van de businesswereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.