actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2013, 17:58
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Overheidsbank voor en door vrouwen in India

De Indiase premier Manmohan Singh heeft vandaag de eerste overheidsbank voor vrouwen geopend in Mumbai. De Bharatiya Mahilabank of Indiase vrouwenbank is opgericht als economische hefboom voor vrouwen, zei minister van Financiën Chidambaram bij de openingsceremonie.
"Slechts 26 procent van de Indiase vrouwen heeft een bankrekening", zei Chidambaram nog. Daar wil deze overheidsbank wat aan doen. Zo zal de instelling voornamelijk door vrouwen geleid worden en wil ze vooral krediet verstrekken aan ondernemingen die geleid worden door vrouwen of ondernemingen die producten maken voor vrouwen.

Ook mannen zullen eventueel een rekening kunnen openen bij de bank, zei Usha Ananthasubramanian, voorzitster van de nieuwe bank. Ananthasubramanian zal er voor zorgen dat de hele raad van bestuur uit vrouwen bestaat.

Tegelijk met het hoofdkantoor in Mumbai gingen zeven filialen open in andere steden in India. De bank plant een filiaal in elk van India's 640 bestuurlijke districten tegen 2015. Ook in dorpen waar vrouwen het moeilijker hebben om een rekening te openen, moeten er instellingen komen.

De opening vond plaats op de verjaardag van India's enige vrouwelijke premier tot nu toe, wijlen Indira Gandhi.

Bron: De Redactie - http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...ouwenbank_India

Mening: Uiteraard vind ik het goed dat men iets wilt doen aan het lage percentage vrouwen met een eigen bankrekening. Volgens mij is dit een vrij goede weergave van de mate van onafhankelijkheid in een land: vrouwen zonder een eigen rekening zullen het véél moeilijker hebben om zelfstandig te leven en zijn veel afhankelijker van hun echtgenoot. Dit kan volgens mij leiden tot situaties waar vrouwen tegen wil en dank in bij hun echtgenoot blijven, simpelweg omdat ze niet op hun eigen benen kunnen staan. Hier horen uiteraard nog een hoop andere factoren bij, maar het is alleszins al een goed teken dat men aan de financiële onafhankelijkheid iets wil veranderen.
Wél ben ik van mening dat het feit dat men een bank wilt oprichten, gericht op vrouwen, niet meteen zou mogen betekenen dat álles door vrouwen ingevuld moet worden. Ik kan begrijpen dat dit een aanmoedigend signaal moet zijn voor Indiase vrouwen, maar zulke instellingen focussen dan weer op het onderscheid tussen geslachten, in plaats van naar een gelijkheid te streven. Maar aangezien er volgens mij nog een lange weg te gaan is, kan ik elke poging alleen maar aanmoedigen.

Laatst aangepast door B*am.Seels : 19th November 2013 om 18:11.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.