actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2014, 20:40
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Sydney in shock na gijzelingsdrama

Sydney in shock na gijzelingsdrama

In de Australische stad Sydney wordt gerouwd om de slachtoffers van de gijzeling gisteren. Meer dan 16 uur hield een man de bezoekers en het personeel van een koffiebar gegijzeld. Uiteindelijk kwamen 2 van de 17 gijzelaars en de dader om het leven. Onder hen de uitbater van de bar die mogelijk probeerde de gijzelnemer te overmeesteren.
De dag na het drama zijn er al vele bossen bloemen neergelegd aan de koffiebar, honderden mensen hebben een kerkdienst bijgewoond ter nagedachtenis van de slachtoffers en in het hele land hangen de vlaggen halfstok.

AP
In de deelstaat New South Wales heerst ongeloof. Deelstaatpremier Mike Baird vraagt zich af hoe dit heeft kunnen gebeuren in "zo'n vreedzame en harmonieuze samenleving".

Premier Tony Abbott heeft samen met zijn vrouw de plek bezocht en er bloemen neergelegd. Hij kreeg al veel steunbetuigingen van collega’s, onder wie de Canadese premier Stephen Harper, die in oktober nog te maken kreeg met een gewelddadige aanslag in zijn land.

Lone wolf
Net als in Canada wordt gedacht dat de gijzeling gisteren een daad was van een zogenoemde "lone wolf", een eenzame terrorist die geen deel uitmaakt van een grote organisatie, ofschoon de gijzelnemer dweepte met de terreurorganisatie Islamitische Staat.

Hoewel Australië de identiteit van de gijzelnemer nog niet officieel heeft bekendgemaakt, blijkt dat het ging om de 50-jarige Haron Monis, een man van Iraanse afkomst die al jaren in Australië leefde. Monis had een gewelddadig verleden en was geen onbekende voor het gerecht: zo moest hij begin dit jaar nog voor de rechter verschijnen op verdenking van medeplichtigheid aan de moord op zijn vrouw.

Hij werd ook aangeklaagd voor zedenfeiten, maar was momenteel vrij op borgtocht. Eerder was hij ook al in opspraak gekomen nadat hij haatbrieven had gestuurd aan de nabestaanden van Australische militairen die sneuvelden in Afghanistan.

Moedige uitbater
De twee andere mensen die naast de gijzelnemer omkwamen, zijn de 34-jarige uitbater van de koffiebar waarin het drama zich gisteren afspeelde en een 38-jarige vrouw. De vrouw was een moeder van 3 kinderen en een gerespecteerd advocate aan de balie van Sydney.

PhotoNews
De politie onderzoekt nog hoe de slachtoffers zijn omgekomen, maar mogelijk werd de uitbater doodgeschoten toen hij de gijzelnemer probeerde te overmeesteren. Toen die om 2 uur 's nachts in slaap viel, liepen een aantal gijzelaars het pand uit.

Verschillende Australische media melden dat de uitbater toen zijn kans schoon zag om het wapen van de gijzelnemer af te pakken, maar die werd wakker. Daarop ontstond een worsteling waarbij het wapen afging en mogelijk is dat dus de uitbater fataal geworden. Toen de politie bij de twee kwam, hebben ze de gijzelnemer doodgeschoten.

De familie van de jonge uitbater laat via een vriend weten dat ze trots zijn op hun overleden dierbare en dat ze delen in het verdriet om de dood van de 38-jarige advocate.

Gewonden
In het vuurgevecht vielen ook zeker 4 gewonden, onder wie een politieman die geweerhagel in zijn gezicht kreeg. Volgens ooggetuigen zou de gijzelnemer namelijk gewapend zijn geweest met een jachtgeweer met afgezaagde lopen.

De andere gewonden waren allemaal vrouwen. Zij werden met schotwonden naar het ziekenhuis gebracht, maar hun toestand zou stabiel zijn. Twee andere vrouwen, die zwanger waren, werden uit voorzorg naar het ziekenhuis gebracht.

Bron: De Redactie (16/12/2014)
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2182984

Mijn mening: Ik begrijp nog altijd niet waarom je iemand zou gijzelen. Ik begrijp niet dat de gijzelaar daar mee wil bereiken. Soms heb ik echt moeite om in het hoofd van de dader te kruipen en te bedenken waarom hij dat gedaan heeft. Ik vind het ook altijd verschrikkelijk dat er onschuldige mensen bij betrokken geraken. Hier zijn ook twee onschuldige burgers omgekomen. Dat vind ik zeer spijtig. Ik begrijp dat het voor de politie moeilijk is om de gijzelaar te onderscheiden van de gegijzelde, maar ik vind dat ze zich hier op moeten verbeteren. Zo komen er misschien minder onschuldige burgers om het leven.

Laatst aangepast door Celine.G*igorieff : 16th December 2014 om 20:44.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.