actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2016, 10:55
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
Een woning huren? Mag ik uw certificaat dan even zien?

Brussels parlementslid Boris Dilliès (MR) wil een register van slechte huurders aanleggen om discriminatie tegen te gaan. Wie niet in het register staat, krijgt een certificaat dat kan worden voorgelegd aan de verhuurder. Dat schrijft Bruzz.

Concreet gaat het om een voorstel van ordonnantie om verhuurders meer zekerheid te geven over potentiële huurders in de regio Brussel. De huurder zal volgens Dilliès makkelijk kunnen aantonen dat hij te vertrouwen is als hij een certificaat kan voorleggen.

Dat document bewijst dat hij niet in het register van ‘slechte huurders’ staat, dat tot maximum drie jaar teruggaat in de tijd. Wie gedurende drie maanden of langer zijn huishuur niet betaalde of schade toebracht aan een gehuurd pand, staat bijvoorbeeld in het register. De huurder kan ofwel de schuld inlossen - daarmee verdwijnt hij uit het register en kan hij onmiddellijk een certificaat bekomen - ofwel wachten tot de termijn van drie jaar voorbij is.

De MR-politicus beklemtoont na kritiek dat hij met het certificaat niet enkel zekerheid biedt aan de verhuurder (het eerdere voorstel van praktijktests focuste op de huurder), maar ook aan de rechten van de huurder denkt. ‘Die moeten nu een hele reeks documenten voorleggen die ze niet per se willen delen met hun toekomstige verhuurder. Een certificaat zal de eigenaar geruststellen’, zegt Dilliès aan Bruzz.

Bron: De Standaard
Datum: 10/11/2016

Eigen mening:
Ik betwijfel het nut van dit certificaat. Vertrouwen is niet iets dat je kunt verkrijgen met enkel een papiertje. Er heerst wel een zekere discriminatie op de verhuurmarkt. Ergens begrijp ik dat wel, als verhuurder wil je niet zomaar iedereen toelaten in jouw eigendom. Verhuurders zijn dan ook bang een verkeerd persoon te kiezen. Daarom denk ik dat dit papier ze niet zal overtuigen. Op 3 jaar tijd kan er ook veel veranderen en daarom denk ik dat het certificaat te kort schiet. Om de gehele huur-loopbaan toe te lichten is ook geen goed idee. Dan wordt er te veel privacy van de huurder opgegeven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.