actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2012, 10:50
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
België draaischijf van synthetische drugs

De opmars van designerdrugs lijkt niet te stoppen. Uit het jaarverslag van het Europees Waarnemingscentrum voor drugs en drugverslaving blijkt dat er tussen 2005 en 2011 164 nieuwe psychoactieve stoffen zijn gemeld. Dit jaar
komen er naar schatting nog 60 à 70 nieuwe drugs bij. België is de draaischijf van de handel.

Door een verouderde wetgeving in de meeste Europese landen zijn synthetische drugs legaal verkrijgbaar via het internet en is België zelfs uitgegroeid tot draaischijf voor deze drugsmarkt. Wetenschappers waarschuwen voor de mogelijke gevaren van de chemische stoffen. In het buitenland zijn er al verschillende doden gevallen na het gebruik van deze legale drugs.

Volksgezondheid komt daarom volgend jaar met een bijzondere wet op de proppen. In plaats van een eindeloze lijst op te stellen van verboden stoffen zullen de basisstructuur van de verschillende synthetische drugs en alle mogelijke afwijkingen verboden en strafbaar worden. De nieuwe wet zou de handel in de synthetische drugs in één klap moeten lamleggen. Ons land neemt met die nieuwe wet de voortrekkersrol in Europa. (Belga/RDM)

Bron:
De knack 24-11-2012
http://www.knack.be/nieuws/belgie/b...00212797087.htm

Mening:
Ik vind het zeer verontrustend dat er op zo'n korte tijd zoveel 'nieuwe' synthetische drugs gemaakt kan worden. En het ergste daaraan vind ik dat er hier nog geen echte wetgeving rond bestaat. Daarom is het een goede zaak dat er voor deze problematiek een nieuwe wet in de maak is. Ons land is dus al op de goede weg, nu alleen hopen dat deze wet ook effectief impact zal hebben.
Wat ik zeer erg vind is dat er over geheel Europa geen enkel land is dat hier tot nu toe stappen heeft ondernomen.
Het is zo'n gevaarlijke drugs waar heel veel mensen de impact niet van kennen. Maar de vraag die ik mij altijd stel is; 'Waarom gebruiken mensen deze drugs?' Het zorgt er voor dat je even in een zeepbel leeft die nadien stuk springt. En dit effect zorgt er alleen maar voor dat er nadien een grotere teleurstelling is en je nog in een diepere put beland.
Ik denk dat het niet overbodig zou zijn meer preventief te handelen en de mensen maar vooral jongeren te sensibiliseren over deze drugs.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2012, 13:09
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
België is een draaischijf van synthetische drugs. Dat is niet zo verwonderlijk want België is het land van belofte voor criminelen en andere zootjes ongeregeld. De verdeeldheid in de regering en tussen de verschillende landsgedeelten werken dit helemaal in de hand. Wie doet wat? Wie is waarvoor verantwoordelijk? Het enige wat in dit land gedaan wordt is verantwoordelijkheden doorschuiven of het hoofd in het zand steken. Ongure types weten maar al te goed dat ze in België gemakkelijk onder de radar kunnen blijven en als ze gepakt worden, dat ze dan toch vrijgelaten moeten worden. De vroegere landsgrenzen waren nog zo slecht niet, dan was er tenminste nog een controle op wie of wat het land binnenkwam. De chaos die België is, is mede veroorzaakt door de ongecontroleerde instroom van mensen van allerlei pluimage. Dit nog aanpakken is bijna onbegonnen werk. Bon, de jongeren sensibiliseren over drugs. Nog meer campagnes? Ik denk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen: ouders, jongeren zelf, de scholen en natuurlijk ook de leiders van dit landje. Van een campagne tegen drugs gaat niemand nog opkijken, denk ik. Er moet werk gemaakt worden van een veel strengere actieve aanpak van drugsgebruikers, dealers en de hogere lagen van de drugskartels. Een bijkomend probleem is dat niemand nog met gewone dingen tevreden is, altijd moet het meer zijn: meer geld, meer luxe, meer kicks. En voor velen horen daar drugs bij. Nog een wetje extra om dingen te verbieden. Ja fijn, maar meer eigenwaarde, verantwoordelijkheid zou al een hele hulp zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.