actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2012, 13:25
c*iel schulte c*iel schulte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: mol
Posts: 30
Uit de kazerne gezet om mijn bles

ZAVENTEM - Een korporaal van de Zaventemse brandweer is niet meer welkom in de kazerne zolang hij zijn haren niet knipt.

Korporaal Joris Vanderhulst (43), een forse man met een opvallende haartooi, is onthutst door het voorval.
‘Ik heb al twintig jaar dezelfde haarsnit: korte haren achteraan en aan de zijkant en een lange bles vooraan. Nooit eerder leidde dat tot problemen, maar nu moet ik plots mijn haren knippen. Dat weiger ik uit principe. In het arbeidsreglement staat nergens vermeld dat ik met mijn haarsnit het reglement overtreed. Ik werd eerder dit jaar al eens op de vingers getikt en de zaak is toen op het schepencollege besproken. Ik kreeg gelijk.'
‘Vrijdag werd mij plots de toegang tot de kazerne ontzegd. Maandagochtend gebeurde dat opnieuw', aldus Vanderhulst. ‘Ik heb toen een gerechtsdeurwaarder laten komen om de vaststellingen te doen, zodat men mij niet kan verwijten dat ik onwettig afwezig zou zijn geweest. Ondertussen loopt de zaak en zit ik thuis. Ik betreur deze situatie ten zeerste.'
Het Vrij Syndicaat van het Openbaar Ambt (VSOA) heeft een klacht ingediend tegen Pascal -Elskens, kapitein van het Zaventemse brandweerkorps. ‘We zijn al meermaals in aanraking gekomen met kapitein Elskens', zegt Dominiek Peeters van het VSOA. ‘Maar dit was de druppel die de emmer deed overlopen. Elskens legt de beslissingen van het schepencollege en de provinciegouverneur naast zich neer.'
Kapitein Elskens verbaast zich over de hetze. ‘Het klopt dat korporaal Vanderhulst de toegang tot de kazerne werd ontzegd. Hij heeft er altijd een extreme haartooi op nagehouden, maar nu is zijn bles langer dan ooit en hindert die hem bij de operaties. De lange haarlok kan klem komen te zitten. Dat hindert niet alleen de reddingsoperatie, maar de korporaal kan daarbij ook gescalpeerd worden. Bovendien beperkt zijn bles het gezichtsveld. Ik heb verschillende opmerkingen gehad van collega's en officieren en zag mij genoodzaakt in te grijpen. Ik leg helemaal geen gemeentebesluiten naast mij neer. Integendeel, ik bracht het college op de hoogte en dat volgde mijn beslissing.'

Bron: de standaard Datum: 20/11/12

Mening:
Ik vind dat hij terecht geweigerd word. je kan het bezien als onzin en denken aan je zelf. Maar je moet bij zo'n job wel rekening houden dat je met andere mensen in gevaarlijke situaties moet werken en dat je dus niks mag hebben dat andere kan hinder of in gevaar brengen. In het leger is dat ook zo. vroeger in de jaren 50 was het zelf een klassiek model om je haren te millimeteren omdat dat makkelijk en simpel was. zo konden ze niet in de weg hangen. Al dus vind ik dat hij zijn haar zo moet bij werken zodat ze geen gevaar meer vormen voor hem zelf en anderen bij het uitvoeren van zijn functie. Dit is geen vorm van discriminatie of pesten of wat dan ook maar een zaak om veiligheid
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.