actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2015, 10:24
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Kraamhulporganisaties overstelpt met aanvragen aanstaande moeders

De beslissing om jonge moeders minder lang op de kraamafdeling te laten verblijven én de beslissing van Kate Middleton om de dag van de bevalling zelf nog naar huis te gaan, heeft zwangere vrouwen duidelijk wakker geschud. Kraamhulporganisaties kregen de afgelopen week opvallend meer aanvragen. Dat schrijft het Nieuwsblad op Zondag.
Jonge moeders zullen na een bevalling zonder complicaties slechts 4,1 dagen in het ziekenhuis mogen blijven, tegen gemiddeld 4,5 à 5 dagen nu. Ziekenhuizen die jonge moeders toch langer laten blijven, zullen financieel worden gestraft. Dat het mogelijk is om snel na een bevalling huiswaarts te keren, bewees vorige week nog Kate Middleton, de vrouw van de Britse prins William. De dag van de bevalling zelf, verliet ze al het ziekenhuis.

Deze twee aspecten hebben zwangere vrouwen duidelijk wakker geschud, want de kraamhulporganisaties worden overstelpt met vragen. Bij Familiehulp noteren ze 40 procent meer vragen naar kraamhulp. "De aandacht rond sneller naar huis na de bevalling heeft ons zeker meer werk bezorgd", zegt San Cooreman in de krant. "We stellen vast dat ouders het zeer goed kunnen doen, maar soms ook onzeker zijn. De zorg van een kraamhelpster is dan ook zeer welkom. Dat ze de stap naar ons zetten, is dan ook een goede zaak", klinkt het ook bij Agnes Bode.

Ook de Vlaamse Expertisecentra Kraamzorg kregen deze week opmerkelijk meer vragen. "We noteerden afgelopen week een derde meer aanvragen", klinkt het. "Mensen zijn gerustgesteld wanneer ze horen dat iemand aan huis kan komen om te strijken, te poetsen en het eten klaar te maken. Zo kan de mama rustig wennen aan de baby." Gemiddeld vragen jonge ouders 35 uur kraamhulp aan.

Bron: De Standaard
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2334449

Mening: Wat een bekend persoon toch allemaal niet teweeg kan brengen bij de gewone mens. In dit geval vind ik het wel een positief gevolg. Vorige week las ik in de krant dat wanneer vrouwen te lang in het ziekenhuis bleven na de bevalling, het ziekenhuis hiervoor een boete kregen. De hype die Kate Middleton startte, kan hiervoor al een beetje een oplossing zijn. Natuurlijk zijn hier dan ook weer gevolgen aan gebonden. De stijging in de aanvragen voor kraamzorg kon dan ook niet langer uitblijven. De stijging in de aanvragen is wel enorm. Ik ben ook blij dat de ouders deze stap duren zetten en voor kraamhulp vragen, meestal kunnen ze wel op een goede manier zorgen voor hun kind maar zijn ze gewoon onzeker. Dat ze om kraamhulp durven vragen is een goede stap. Een actie van een bekend persoon kan dus wel degelijk een grote invloed hebben op een samenleving.

Laatst aangepast door m#thias.van nuffelen : 10th May 2015 om 10:29.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2015, 20:29
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Kraamhulporganisaties overstelpt met aanvragen aanstaande moeders

Enerzijds vind ik het goed dat jonge ouders sneller het ziekenhuis verlaten met hun pasgeboren kind. Zeker als het kind in kwestie geen afwijkingen vertoont. Dan is het voor de kersverse ouders interessant om vroeger naar huis te gaan en vervolgens de hulp van kraamorganisaties in te schakelen waar zij dat nodig vinden.

Anderzijds vind ik niet dat dat cijfer zo 'drastisch' moet worden teruggeschroefd met 0.4 dagen. Ik vind het namelijk absurd om met kommagetallen te bereken op hoeveel dagen ziekenhuisverblijf een kersverse moeder recht heeft. Het is immers niet simpel om als leek meteen te begrijpen hoe het kleine wezentje, dat ze net tot leven hebben gewekt, functioneert. Ik kan me inbeelden dat het een hele geruststelling is dat er 24/7 mensen met kennis van zaken paraat staan om deze jonge ouders te helpen bij eender welke vraag of eender welk probleem.

Daarnaast is het in onze huidige maatschappij ook niet altijd even evident om hulp te vragen aan anderen. Velen gaan er namelijk maar vanuit dat iedereen alles op eigen houtje kan, wat absoluut niet waar is. Daarom vind ik het wel goed dat de kraamorganisaties meer aandacht hebben getrokken zodat iedereen weet welke diensten ze zoal aanbieden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.