actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2017, 10:04
eline.v*nderborght eline.v*nderborght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 72
School veroordeeld omdat ze zieke leerling geen thuisonderwijs wilde geven

Een meisje dat lijdt aan de ziekte van Lyme krijgt duizenden euro’s schadevergoeding van haar voormalige school. Ze was te ziek om naar de klas te komen en had thuisonderwijs aangevraagd. Maar de school liet na om haar te helpen.

'Toen mijn dochter hoorde dat de school veroordeeld werd, is ze mij rond de hals gevlogen. Zo blij was ze. Omdat nu eindelijk erkend wordt dat ze onrechtvaardig behandeld is.' Tina Delbaer, de moeder van Emma Bilterijst (nu 20 jaar) is zelf ook blij. 'Mijn dochter was ziek en ze had hulp nodig. De school had die moeten geven, maar deed dat niet. Ze hebben haar in de steek gelaten. Dat die school nu moet boeten, is een belangrijk signaal. Dit arrest wijst andere scholen op hun verantwoordelijkheden. En het toont leerlingen dat ze zich niet met een kluitje in het riet moeten laten sturen. Zieke leerlingen hebben recht op hulp van hun school.'
Dat is ook wat het Gentse hof van beroep heeft beslist: het Sint-Catharinacollege in Geraardsbergen had Emma moeten helpen toen ze te ziek was om naar school te gaan. Letterlijk staat in het arrest: 'Emma Bilterijst heeft ingevolge haar aanvraag recht op Tijdelijk Onderwijs aan Huis, dat de school echter niet aanbiedt.'

Het is een beslissing die de school willens en wetens ge*nomen heeft, menen de raads*heren. En daarmee heeft ze het meisje de kans ontnomen om te slagen in haar vijfde jaar wiskunde-wetenschappen. Voor die fout moet de school financieel boeten. Het hof kent Emma een schadevergoeding van 6.875 euro toe. Zonder de verschuldigde rente. 'Om het geld was het ons nooit te doen', zegt Tina Delbaer. 'Maar mijn dochter heeft zo veel ellende gekend. Met dit geld kan ze later eens iets moois doen.'

Tekenbeet

De problemen van Emma begonnen al in het tweede middelbaar. Plots kreeg ze last van hoofdpijn, slappe spieren, pijnlijke gewrichten. In het vijfde middelbaar – het schooljaar 2012-2013 – was ze zo verzwakt dat ze niet meer naar school kon. Toen werd de ziekte van Lyme vastgesteld, het gevolg van een tekenbeet. Eerst volgde ze de lessen nog via Bednet. Maar ze vroeg ook extra ondersteuning via het systeem Tijdelijk Onderwijs aan Huis, wat zou betekenen dat een leerkracht tot vier uur per week bij haar thuis les zou komen geven. 'Daar heeft de school nooit gehoor aan gegeven, ondanks herhaalde vragen', zegt Emma’s advocate Myriam Van den Abeele.
Voor de school komt het arrest als een verrassing. 'Het Hof neemt een heel ander standpunt in dan de rechter in eerste aanleg, die ons wel gelijk gaf', zegt advocaat Jan Vande Moortel. 'We onder*zoeken of er een grond is om naar Cassatie te stappen.'

mijn mening:

Thuisonderwijs voor langdurig zieke kinderen is verplicht als zij hier recht op hebben. Dit moet door de school zelf worden geregeld. Volgens mij moeten de verplichtingen van de school tegenover de leerlingen beter worden gecontroleerd. Er zijn trouwens ook verschillende vrijwilligersorganisaties die onderwijs aan huis aanbieden. Het meisje heeft door deze fout immers niet kunnen slagen in haar jaar. Een financiële boete voor de school geeft het meisje haar verloren jaar niet terug al is ze volgens het artikel wel blij met de vergoeding.

bron:

http://www.standaard.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2017, 13:47
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Er zijn verschillende middelen die de overheid aanbiedt aan scholen om de leerachterstand van kinderen die langdurig ziek zijn, te beperken, namelijk Bednet en Tijdelijk Onderwijs Aan Huis. Het is dan ook heel jammer wanneer blijkt dat bepaalde scholen hier weinig of geen gebruik van maken. Zeker voor kinderen die hier, net zoals Emma, duidelijk voor in aanmerking komen. Het is enigszins mogelijk dat sommige scholen dit niet allemaal weten, maar dan nog is het hun taak om naar oplossingen te zoeken. In dit geval werden de middelen zelfs voor hun neus gelegd, maar nóg weigerden ze om Emma de nodige hulp te geven. Dit vind ik echt niet kunnen! Door de nonchalance van het Sint-Catharinacollege is het meisje een heel jaar kwijtgespeeld. De straf die de school hiervoor gekregen heeft, is dan ook zeer terecht in mijn ogen. Ik hoop dat andere scholen hiervan kunnen leren en inzien dat élk kind recht heeft op onderwijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.