actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2012, 11:15
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Getrouwde vrouw (20) onthoofd omdat ze weigerde zich te prostitueren

Getrouwde vrouw (20) onthoofd omdat ze weigerde zich te prostitueren

Bron: Donderdag 18 oktober 2012 Het Laatste Nieuws

Een week nadat de taliban het 14-jarige Pakistaanse schoolmeisje Malala Yousafzai hadden neergeschoten omdat ze opkwam voor het recht van meisjes om naar school te gaan, is een nieuw gruwelverhaal aan de oppervlakte gekomen in het westen van Afghanistan. Mah Gul, een 20-jarige getrouwde vrouw, werd onthoofd omdat ze had geweigerd in de prostitutie te gaan. Niet enkel de jonge dader, maar ook Guls man en haar schoonouders werden gearresteerd.
Gul was pas vier maanden getrouwd met haar man. Haar schoonmoeder had al vaker geprobeerd om haar in de prostitutie te dwingen. Toen Mah Gul weer weigerde om met een vreemde man te vrijen, werd ze meedogenloos onthoofd. Nu had de schoonmoeder een jongeman benaderd om haar plan uit te voeren.

's Nachts
De dader, Najibullah, beweert dat hij in opdracht werkte van de schoonmoeder. "Het was rond 2u 's nachts. Toen de echtgenoot van Gul niet thuis was, heb ik haar samen met haar schoonmoeder vermoord. De schoonmoeder hielp me om haar met een mes te onthoofden."

Sahar gered
Op sociale media regent het verontwaardigde reacties. Mensenrechtenorganisaties willen de grootschalige en gewelddadige onderdrukking van de vrouwen in Afghanistan via deze gruwelijke moordzaak nog meer aan de kaak stellen in de rest van de wereld. Vorig jaar kon de politie nog het tienermeisje Sahar redden uit de klauwen van haar schoonouders nadat die haar vijf maanden hadden geslagen en opgesloten omdat ze had geweigerd zich te prostitueren.

Mening: Ik kan geen respect opbrengen voor een cultuur dat de vrouw als een voorwerp behandeld. Mensenrechten zijn geboden om ‘menselijk’ met elkaar om te gaan: het helpt ons tegen domheid, uitingen van frustratie en het gebrek aan respect. Het beschermt ons spijtig genoeg niet tegen voorgenoemde aspecten, en zeker niet tegen schoonmoeders met een keukenmes…
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2012, 12:36
annelies.peelaers annelies.peelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: herentals
Posts: 34
Afghanistan 'loopt' volgens mij 'achter'. Het is een cultuur die wij, Westerlingen, niet begrijpen (niet WILLEN begrijpen?!). Bij het lezen van het boek 'Insjallah, mevrouw' ('Insjallah mevrouw, ontmoetingen (z)onder de burka', Lieve Blanquart en Annemie Struyf) heb ik ook vaak moeten slikken en een traan wegpinken. Ook hier wordt de vrouw in de Afghaanse Islamcultuur heel duidelijk neergepent, en het is niet om mee te lachen. Wat ik denk? In Afghanistan staat het woord 'mensenrechten' nog lang niet in hun woordenboek.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th October 2012, 15:36
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Minderhout
Posts: 25
Unhappy

Wat is dat nu toch weer voor nieuws? Wat een barbaarse cultuur is dat daar eigenlijk? Ik kan het nog altijd niet geloven! Ik ben totaal geen feministe en kom misschien zelfs te weinig voor mezelf op, maar dit loopt toch echt de spuigaten uit!
Wat ik eerst en vooral niet snap is dat ze daar getrouwde vrouwen dwingen om in de prostitutie te gaan. Waarom trouwt men dan nog? Als dat al geen garantie kan zijn om niet in de prostitutie te belanden weet ik het ook niet meer. Laat vrouwen daar toch zelf voor kiezen? Je zou er van versteld staan hoeveel vrouwen kiezen om in de prostitutie te gaan. Kijk maar naar de rosse buurt in Antwerpen. Al zullen daar ook heel veel buitenlandse meisjes tussen zitten die gedwongen worden zich te prostitueren.
Wat ik ook niet kan vatten is dat een vrouw zomaar onthoofd kan worden omdat ze zich niet wil prostitueren. En blijkbaar gebeurt dat daar dikwijls! In wat voor een wereld leven wij? Onthoofdingen doen mij denken aan de middeleeuwen. Overspelige vrouwen werden in de middeleeuwen namelijk onthoofd. Maar wat ze in Afghanistan blijkbaar niet doorhebben is dat we niet meer in de middeleeuwen leven, maar in de 21ste eeuw!

Kan er echt niets gedaan worden aan zulke gruwelpraktijken? Ik prijs mezelf meer en meer gelukkig dat ik ben opgegroeid in een Westers land.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.