actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2014, 10:14
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
Piet Vanthemsche: ‘Vermogenden moeten bijdragen aan wegwerken begrotingstekort’

Piet Vanthemsche, voorzitter van de Boerenbond, vindt het de morele plicht van de vermogende Belgen om bij te dragen aan het wegwerken van het begrotingstekort. Dat zei hij gisteren tijdens een toespraak op de Nazomerontmoeting van Boerenbond en Landelijke Gilden.
‘De komende regeerperiodes worden jaren van grote soberheid in de eerste plaats voor de overheid’, zo zei Vanthemsche. ‘Deze soberheid is noodzakelijk om de verworvenheden van onze welvaartstaat ook voor de toekomstige generaties te vrijwaren: onderwijs, gezondheidszorg, sociale zekerheid en bijzondere aandacht voor de zwakkeren in onze maatschappij.’

De Boerenbond beseft dat dit noodzakelijk is. ‘We zullen allemaal de gevolgen van de nieuwe soberheidspolitiek voelen, we hebben nu eenmaal een tijd boven onze stand geleefd.’

Bij de bezuinigingen lijkt het voor Vanthemsche ‘vanzelfsprekend dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen’. ‘In ons land bezitten we met zijn allen een bruto vermogen van 2.196 miljard euro en dat is gerekend zonder de éénmansvennootschappen. We hebben dat kunnen opbouwen omdat we in een van de rijkste regio’s van de wereld wonen en werken. Ondernemerschap heeft de basis gelegd voor die welvaart en ik ben er samen met jullie van overtuigd dat ondernemerschap moet gekoesterd en aangemoedigd worden. Dat betekent evenwel niet dat dit de vermogenden in ons land ontslaat van de plicht om bij te dragen tot de inspanning waar we voor staan’, zo verwoordde Vanthemsche het.

Hij vindt het dan ook de ‘morele plicht’ dat die vermogens hun steentje bijdragen ‘op een moment dat elk modaal gezin geconfronteerd wordt met de gevolgen van het soberheidsbeleid’. ‘Het moet mogelijk zijn om een formule te vinden die vermogens laat bijdragen zonder het ondernemerschap te fnuiken’, zei hij tot slot.

Mijn mening:
Ik heb dit artikel gevonden op de site van De Standaard op 3 oktober 2014. Ik heb dit artikel bij België, sociaal-economisch gezet omdat het artikel gaat over de bijdrage dat de Belgen zouden moeten bijdragen volgens P. Vanthemsche zodat het begrotingstekort van de maatschappij zou weggewerkt worden. Ik vind dat de Belgen, zoals in dit artikel staat, op een te grote voet leven. Maar niet alle belgen hebben het kapitaal om nu ineens extra geld te moeten afgeven. Dus ik denk persoonlijk dat er een andere manier moet gezocht worden om onze welvaartstaat ook voor de volgende generaties te vrijwaren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.