actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2014, 17:48
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Luxemburg en Brussel Europese hoofdsteden met grootste aantal buitenlanders

Met respectievelijk 64 en 34 pct buitenlandse inwoners zijn Luxemburg en Brussel de meest kosmopolitische Europese hoofdsteden. Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde Jaarboek 2014 van Eurostat, het statistisch bureau van de EU.

De Letse hoofdstad Riga telt 26 pct mensen die de Letse nationaliteit niet hebben, en eindigt daarmee op de derde plaats. Warschau (0,6 pct), Sofia (1 pct) en Vilnius (1,4 pct) tellen het kleinste aantal vreemdelingen. Het Europese gemiddelde ligt op ruim 20 pct.

Bron: De Morgen, Luxemburg en Brussel Europese hoofdsteden met grootste aantal buitenlanders, 6 oktober 2014 http://www.standaard.be/cnt/dmf20141006_01306019

Mening: Er kan nu geen twijfel meer over bestaan, Brussel is 'de hoofdstad van Europa'. Zo'n 64 % van het aantal inwoners zijn namelijk vreemdelingen. Maar moeten we hierop trots zijn ? Volgens mij niet. Het is toch niet logisch dat een hoofdstad van een land meer vreemdelingen telt dan eigen inwoners. Een hoofdstad van een land moet toch het karakter, eigenheid, charme, ... van een land vertegenwoordigen. Doordat het merendeel van de Brusselse bevolking geen Belgische nationaliteit heeft, herken ik het land 'België' maar moeilijk in 'onze hoofdstad' Brussel.

Wat mij bovendien opvalt is het feit dat de voorsprong op Luxemburg bijna dubbel zo groot is en dat België maar liefst 44 % boven het Europese gemiddelde presteert. België presteert m.a.w. buiten proportie.

Als ik in Brussel kom hoor ik een mengelmoes aan verschillende talen waardoor het Nederlands uit het straatbeeld verdwijnt. Daarom stel ik voor dat iedere inwoner van Brussel onze taal, het Nederlands, spreekt. Dit kan als iedereen die geen Belgische nationaliteit heeft eerst een taalproef moet afleggen voordat hij/zij in Brussel kan komen wonen. Op deze manier zal het aantal vreemdelingen, die het Nederlands niet voldoende onder de knie, ergens anders moeten gaan wonen. Hierdoor zal het percentage vreemdelingen in Brussel teruggedreven worden waardoor wij Belgen ons weer thuis gaan voelen in onze hoofdstad, Brussel.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.