actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2014, 13:21
Kevin.V*nRillaer Kevin.V*nRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
‘Doel 1 en 2 openhouden geschenk voor energielobby’

‘Doel 1 en 2 openhouden geschenk voor energielobby’


‘Voor Doel 1 en 2 bestaat er een alternatief’, zegt ontslagnemend minister Johan Vande Lanotte (SP.A). Waarom de nieuwe coalitie die kerncentrales dan toch wil openhouden, kan alleen zijn omdat de energielobby weer ‘aan tafel’ zit, zegt hij in De Morgen en op Radio 1.

‘Ik zeg dat niet, maar Elia wel: als Doel 1 en 2 zoals afgesproken zouden sluiten in 2015, zouden er genoeg alternatieven zijn.’ Dat de ‘Zweden’ er anders over beslisten - de kernuitstap voor Doel 1 en 2 is voor tien jaar uitgesteld - kan alleen gezien worden als een cadeau voor Electrabel, aldus Vande Lanotte.

‘Wie wordt hier beter van? De energieproducent. Wie betaalt de prijs? De consument. Eindelijk betalen consumenten minder voor energie, en nu zegt men weer: de prijzen gaan omhoog, en er is niets aan te doen’, hekelt Vande Lanotte ook de beslissing dat de volgende coalitie de prijzen vanaf 2016 niet meer ‘in toom’ zal houden via het ‘vangnetmechanisme’. Dat zorgt ervoor dat de energieprijzen niet sneller stijgen dan in onze buurlanden. In De Morgen suggereert Vande Lanotte dat de energielobby een grote invloed heeft op de ‘Zweden’: ‘Zat de lobby mee aan de onderhandelingstafel?’

Vandenbroucke

Vande Lanotte mocht op Radio 1 ook nog reageren op de uitspraken van zijn partijgenoot Freya Van den Bossche gisteren in Knack. Daarin zei ze dat de ‘oude generatie’ Frank Vandenbroucke richting exit geduwd heeft. Van den Bossche wil Vandenbroucke nu weer betrekken bij de partij.

Voelt Vande Lanotte zich aangesproken, als lid van die oude generatie? ‘Als de samenwerking op een bepaald moment moeilijk loopt, dan wordt er voor anderen gekozen om in de regering te zetelen. Maar de partij kan en moet iedereen gebruiken die kan bijdragen. Het kan zeker zinvol zijn om, als hij dat wil, de ideeën van Frank weer te horen. Maar ik denk niet dat we Frank weer in de politiek moeten verwachten, hij heeft zijn keuze gemaakt.’ Vandenbroucke is op dit moment hoogleraar aan de KU Leuven, en hij werkt ook voor UAntwerpen en de Universiteit van Amsterdam.

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20141002_0...or-energielobby
Datum: 02/02/2014

Eigen mening: Volgens mij komt het doordat Doel 4 momenteel wordt dichtgehouden dat Doel 1 en 2 nu ook nog langer moeten openblijven, maar natuurlijk kan ik daar niet zeker van zijn. Het is spijtig dat hierdoor de energieprijzen terug gaan stijgen en dat het 'vangnetmechanisme' dan ook niet aan zijn eisen zal kunnen voldoen. Persoonlijk heb ik geen bezwaren tegen de kernenergie, maar ik voel wel dat vele anderen hier toch wel een andere mening over hebben. Daarom denk ik dat het belangrijk is dat als Doel 1 en 2 gesloten kan worden, dat dan ook gebeurt. Het grote voordeel zou natuurlijk de energieprijs vermindering zijn, maar ik denk niet dat we mogen vergeten dat de mensen die er werken dan zonder werk gaan zitten.

Laatst aangepast door Kevin.V*nRillaer : 2nd October 2014 om 13:33.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.