actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2013, 08:03
s*eben.wouters s*eben.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 49
GAS-boetes voor commentaar op politie via krantenwebsite

GAS-boetes voor commentaar op politie via krantenwebsite

Mensen die op de website van de krantengroep Sudpresse commentaar hadden achtergelaten over twee ongevallen waarbij politievoertuigen waren betrokken, hebben een GAS-boete gekregen. Dat melden de kranten van de groep dinsdag. Volgens de sanctionerende ambtenaar 'is een sociaal netwerk een openbare ruimte die is onderworpen aan het politiereglement'.

De commentaren werden eind oktober op de site gezet, nadat tijdens een achtervolging in Verviers twee politievoertuigen in het decor waren beland. De brommer die ze achtervolgden, kon ontsnappen.

'Het is toch gemakkelijker versperringen op te trekken, pv’s uit te schrijven voor stommiteiten en vooral zich Lucky Luke te wanen door de slimmerik uit te hangen tegenover eerlijke burgers', luidde een van de commentaren op de krantenwebsite.

Naar aanleiding van de commentaren waren vijf processen-verbaal overgemaakt aan het parket van Verviers. Dat besliste niet te vervolgen, maar stuurde de pv’s door naar de sanctionerende ambtenaar van de stad Verviers. Die legde GAS-boetes op, die kunnen oplopen tot 250 euro. 'Maar ik kan de boete verlagen op basis van aanvaarding van de fout of berouw', klinkt het.

Bron: DS, 3 december 2012


Mening:
Het hele gegeven van de zogenaamde GAS-boetes; er is al heel wat over geschreven en gezegd. Dit zal waarschijnlijk dan ook nog niet het laatste zijn dat we ervan horen. Ik ben er zelf tegen. Tegen GAS-boetes om belachelijke redenen dan wel. Zo bijvoorbeeld de man die een plastic flesje in een gewone vuilbak gooide op straat en daarbij een boete kreeg. Dat was immers geen "plasticvuilbak".

Achter deze boete begrijp ik de redenering echter wel. Een online krant is een openbare plaats. Iedereen kan lezen welke commentaar je daar achterlaat. Wat me opvalt is dat mensen steeds minder schuw worden om uitspraken te doen tegen onbekenden, althans zolang ze achter hun computer zitten. Als je dit in het echt tegen een agent zou zeggen, zou je waarschijnlijk een pv krijgen voor smaad aan de politie.

In dit geval vind ik het dus een goede GAS-boete.
__________________
Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.

Laatst aangepast door s*eben.wouters : 3rd December 2013 om 08:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2013, 10:03
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
In dit artikel lees ik vooral het gebruik van macht. Zelf ben ik absoluut geen voorstander van de GAS-boetes, maar dit is er echt los over. Ik vraag mij af of men dan GAS-boetes zal uitschrijven als men commentaar heeft op bv. de burgemeester of je buur. Gaan ze hiervoor dan ook GAS-boetes schrijven? Als men een GAS-boete uitschrijft voor commentaar ten nadele van de politie, dan moet men elke commentaar tegen iets beboeten. Geen enkel element staat hoger als het andere dus de politie staat niet hoger dan bv. je buur. Men zou betere en duidelijke afspraken moeten maken over de GAS-boetes want nu lijkt het alsof de politie een GAS-boete kan uitschrijven wanneer ze dat willen. Ik vraag mij meer en meer af: Waar is de verdraagzaamheid nog in België en wanneer stopt het overdreven individualisme.

Bedenking: krijg ik nu een GAS-boete voor deze post?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2013, 10:18
J*roen.Bouckaert J*roen.Bouckaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 58
Citaat:
Orgineel gepost door D*an.Yskout
Bedenking: krijg ik nu een GAS-boete voor deze post?

Ja, zo moeten we tegenwoordig denken over onze eigen meningen. Iedereen heeft zo zijn eigen mening over een gebeurtenis. Het probleem is dat deze gewoon minder en minder naar de buitenwereld vertoond mag worden. Als mijn collega's of klanten mij op mijn werk commentaar geven op iets wat ik fout doe, ga ik hun toch ook geen klap uitdelen? De mens (en ook de politie en Staat) moet eens tegen wat kritiek tegen kunnen. We geven het allemaal, dus accepteren is het meest logische. Dat we hier een GAS-boete voor moeten geven vind ik dus hetzelfde als die klap die ik zou uitdelen: totaal onnuttig en kinderachtig. Ze zullen daar weer wat geld tekort hebben hé

Ik ben blij dat de Actualiteitsite een beetje beschermd is, anders mag morgen nog een GAS-boete in mijn brievenbus halen.
__________________
Teaching creates all other professions.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd December 2013, 11:23
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Na het lezen va dit artikel heb ik toch even moeten slikken, het lijkt wel alsof we als mens geen vrijheden meer hebben... Eigen meningen uiten is blijkbaar ondertussen al strafbaar. Op deze manier gaat niemand nog iets durven zeggen of zijn mening te uiten, de politie heeft in mijn ogen niets te zeggen over het feit dat we zelf thuis achter onze computer reacties posten op bepaalde artikels. De GAS-boetes zijn ondertussen echt de spuigaten aan het uitlopen, het lijkt wel alsof de brave mensen die niet terug durven doen eruit gepikt worden en een fikse boete mogen betalen. En dit terwijl zware criminelen wekelijks na een kleine straf ( of zelf helemaal niets) terug vrijgelaten worden....
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.