actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2016, 18:45
Elias.H*es Elias.H*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Meerhout
Posts: 74
Gent verstrengt regels over religieuze en politieke symbolen in trouwzaal

Gedaan met religieuze vlaggen en politieke symbolen mee te brengen naar een huwelijk in het stadhuis. Schepen van Burgerzaken Sofie Bracke (Open VLD) nam die beslissing nadat een koppel de trouwakte had ondertekend op een vlag van de Grijze Wolven, een omstreden Turkse groepering. Dat meldt De Gentenaar.

In de Pacificatiezaal van het stadhuis had een koppel ter gelegenheid van hun trouwpartij een vlag van de Grijze Wolven gedrapeerd. Het stadhuis is een politiek neutrale plek en de aanwezigen moesten even slikken, maar de ceremoniemeester liet de dienst gewoon doorgaan.

De Grijze Wolven zijn een Turkse nationalistische beweging die politiek erg rechts georiënteerd is, volgens critici zelfs extreemrechts en fascistisch. Zeker in de jaren 70 was de groepering zeer gewelddadig.

Schepen Sofie Bracke zit logischerwijs erg verveeld met de situatie. Ook al verbond zij die dag zelf geen koppels in de echt, het is wel haar verantwoordelijkheid dat op zo’n moment alles volgens de regels verloopt.

'Het is de eerste keer dat zoiets voorvalt en het was meteen ook de laatste keer', zweert Bracke. 'De vlag van de Grijze Wolven lijkt op de Turkse vlag. De ceremoniemeester was misschien wat onzeker over wat mag en niet mag en heeft het met de beste bedoelingen toegelaten. Dat kan uiteraard niet. Het stadhuis is neutraal en dat wil ik zo houden.'

Om nieuwe incidenten te vermijden, zet de schepen de regels zo snel mogelijk op papier. Bracke is duidelijk: 'Vlaggen en andere religieuze of politieke symbolen blijven vanaf nu thuis. De stad viseert niet alleen de Turkse vlaggen. Ook bijvoorbeeld Vlaamse of Gentse vlaggen, kruisbeelden en afbeeldingen van Boeddha kunnen niet. Het enige wat trouwers moeten meebrengen, is hun lief.'

Mening:
Het is niet ondenkbaar dat geliefde die willen trouwen hun culturele achtergronden tentoonstellen. Of het nu de Vlag van de Grijze Wolven is of Gentse vlaggen of eender welk religieus artefact, dat staat allemaal gelijk voor de wet. Het lijkt nu dat de schepen van Burgerzaken niet wil dat er een Turkse vlag openbaar getoond wordt, maar ter verduidelijking: eender welke vlag zou ongepast geweest zijn. Aangezien het stadhuis een neutrale plaats is, is het te begrijpen dat het als ongepast aangezien wordt. De zaak ligt misschien wat gevoelig en om geen dispuut uit te lokken ging de ceremonie gewoon door. Omdat de vlag staat voor een (extreem?) rechtse, nationalistische partij in Turkije durfde de ceremoniemeester niet anders dan de gebeurtenis te laten verder zetten en ik denk dat hij hiermee, voor de goede vrede, een goede zaak gedaan heeft. De schepen is vanaf nu duidelijk: geen enkel religieus teken meer, enkel twee geliefden.

27/04/2016
De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160427_02260921

Laatst aangepast door Elias.H*es : 27th April 2016 om 18:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th April 2016, 10:54
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Net zoals Elias denk ik ook dat dit een redelijk moeilijke kwestie is. Ik denk natuurlijk dat het zeer normaal is dat het gemeentehuis een neutrale plaats is waar geen vlaggen moeten worden tentoongesteld. Omdat het natuurlijk na het gebruik van een vlag van de Grijze Wolven is, kan er wel wat commotie ontstaan. Ik hoop alvast dat iedereen zal begrijpen dat dit geen reactie is op de extreemrechtse partij en dat dit een algemene regel zal worden. Persoonlijk denk ik dus dat dit een goede maatregel is, en zoals de laatste zin van het artikel al luidt: "Het enige wat trouwers moeten meebrengen, is hun lief" Een goede uitspraak waar veel waarheid in zit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.