actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2014, 20:51
D*mas.VanderEycken D*mas.VanderEycken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: vosselaar
Posts: 36
"Mevrouw, vanaf nu loopt een wandelpad door uw huis"

Een verdwenen wandelweggetje in Aarschot dat al eeuwen door niemand gemist wordt, moet in ere hersteld worden. Dat heeft de rechter beslist. Eén probleem: op de plek waar de boeren in de jaren 1800 naar hun velden baggerden, staat nu al dertig jaar een huis. "Mevrouw, vanaf nu loopt er een wandelweg door uw woning."
STEVEN SWINNEN EN GEERT MERTENS

Was het niet 1 december maar 1 april geweest, Marleen Van der Borght (58) zou nog steeds in een deuk liggen van de brief die ze van de gemeente Aarschot kreeg. Want een wandelpad uit 1841 dat precies door haar voordeur naar binnen loopt en aan de achterdeur weer naar buiten gaat, moet in ere hersteld worden. Maar het is dus géén aprilgrap. Geen krampen van het lachen, wel slapeloze nachten dus bij de bewoners in en rond de Guido Gezellelaan in Aarschot. "In beroep heeft ons stadsbestuur een zaak bij de rechtbank in eerste aanleg verloren over een buurtweg die hier tweehonderd jaar geleden lag. Wij zijn meteen tot aangelanden gebombardeerd en volgens de brief van de gemeente moeten alle hinderlijke bouwsels verwijderd worden en de weg weer openbaar worden gesteld", vertelt Marleen Van der Borght (58). "In ons geval betekent dat de woning waarin mijn man Richard en ik al 30 jaar wonen, afbreken en vertrekken. We kunnen wel nog een procedure starten om de wandelpad te verleggen tot naast onze woning of aan de rechter vragen om de weg helemaal te schrappen. Dat zal ook gebeuren, maar wat we ook doen, het zal ons geld kosten. En voor wat? Een paadje dat hier blijkbaar eeuwen geleden gebruikt werd en dat ooit eens op één of ander plan is gekribbeld. Want niemand had er tot nog toe al van gehoord. Onze bouwvergunning: allemaal tiptop in orde. Dertig jaar lang. En nu dit."


Afbreken
De 'winnaar' in het hele verhaal is activist Marc Van Damme, die opkomt voor de rechten van vergeten wandelwegen. "Ik heb al meer dan honderd trage wegen in ere laten herstellen, maar het laatste dat ik wil is dat er huizen voor worden afgebroken", zegt de man uit Holsbeke. "Probleem is dat die mooie voetwegen in de loop der jaren van de plannen zijn verdwenen. Telkens de fout van het gemeentebestuur en die laat ik nu herstellen. Maar in dit geval zal ik me zeker niet verzetten als die mensen een procedure inspannen om de weg te doen verdwijnen."


50 euro/dag
Het stadsbestuur probeert de gemoederen te bedaren. Open Vld-voorzitter en plaatselijk schepen Gwendolyn Rutten belooft de zaak aan te kaarten in het parlement. "Hier zal geen huis worden afgebroken. Sommige 'Trage Wegen'-dossiers zijn zó complex dat er geen oplossing is. We gaan die weg gewoon afschaffen." Al doen ze dat in Aarschot best binnen het jaar. Anders moeten de bewoners aan Marc Van Damme een schadevergoeding van 50 euro per dag betalen. Oók geen grap.

bron: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-...-huis-a2139263/

mening: Ik vind het zelfs raar dat ze beslissen om die weg te herstellen en dat huis af te breken. Goed dat de bewoners van dat huis in beroep kunnen gaan en ook nog eens een grote kans maken om te winnen. Het was de fout van de gemeente om toe te laten dat er een huis mocht gebouwd worden. Ook snap ik niet goed waarom ze dan 50 euro per dag moeten betalen als het binnen 1 jaar niet wordt afgeschaft. Dat is totaal overbodig. Na 30 jaar komen ze daar mee over de vloer. Schandalig!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.