actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2013, 23:41
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Alcohol tijdens puberteit verhoogt kans op verslaving

Mensen die beginnen drinken tijdens hun puberteit hebben later meer kans om verslaafd te raken, waarschuwen onderzoekers. Ouders die hun kinderen gecontroleerd alcohol laten drinken in de hoop dat het hen leert verantwoord te drinken, hebben het mis.
Onderzoekers aan de universiteit van Heidelberg in Duitsland bestudeerden de drinkgewoonten van 283 jongvolwassenen. Ze hielden bij in welke fase van de puberteit ze hun eerste alcoholische drank consumeerden, en peilden vervolgens naar hun drinkgedrag op hun 19de, 22ste en 23ste.

Gevaarlijke gevolgen

Professor Miriam Schneider zegt dat de meeste tieners hun eerste alcoholische drankje tijdens de puberteit drinken. ‘Beide studies onthulden dat de mensen die alcohol voor het eerst tijdens de puberteit consumeerden later meer en regelmatiger drinken dan degenen die er pas na de puberteit mee beginnen. Veranderingen in het brein kunnen dit verband verklaren. Tijdens deze belangrijke levensfase kunnen drugs of alcohol nog schadelijker zijn voor het brein dat zich nog ontwikkelt. Dit kan zelfs leiden tot aandoeningen als schizofrenie of een verslaving.’

Uitstellen

Haar collega professor Rainer Spanagel voegt daar aan toe: ‘De puberteit is een fase waarin het beloningssysteem van de hersenen belangrijke functionele veranderingen ervaart. Daardoor is het erg gevoelig aan elke vorm van beloning, zeker wat drugs betreft.’ Studies bewijzen dat hoe jonger een kind leert drinken, hoe groter de kans is dat hij of zij een alcoholverslaafde wordt. Daarom raden wetenschappers aan dat ouders hun kinderen zo laat mogelijk laten kennismaken met alcohol. Zelfs in kleine hoeveelheden kan het effect van alcohol op het brein lang duren.

Onthouding = best

‘Het is verkeerd te geloven dat door kleine hoeveelheden alcohol te geven aan kinderen, ze zullen leren op een verantwoorde manier te drinken. Eerder onderzoek toonde ook al aan dat alcohol op jonge leeftijd de hersenen programmeert om er meer van te genieten.’ Een alcoholvrije jeugd is de veiligste optie, aldus experts.

Bron: www.nieuwsblad.be
Datum: 21/05/2013

Eigen mening:

Pubers die alcohol drinken tijdens hun puberteit maken veel kans om alcoholverslaafd te worden. Dan gaan we later met veel dronkelappen zitten als het zo verder blijft gaan. Op de weinige fuiven waar ik met mijn bijna 24 jaar nog naartoe ga, schrik ik soms van de aanwezige veertienjarigen die half in coma rondlopen. Te denken dat dit in 'mijn' tijd, zo'n 8 jaar geleden, véél minder het geval was.

Ik vrees dat ze dit niet gaan kunnen vermijden. Tieners en alcohol zijn zoals honden en suiker. Het is niet goed voor hen, maar wanneer je het aanbiedt zal een hond nooit weigeren. Dit is misschien niet de beste vergelijking, maar het punt is duidelijk. Alcohol weghouden van tieners is een verloren zaak, hoe hard de ouders hun best ook mogen doen.

Laatst aangepast door M*thi De Pauw : 22nd May 2013 om 00:12.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.