actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd August 2008, 14:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Cool Schoten krijgt rusthuis voor homo's

Schoten krijgt rusthuis voor homo's


Begin volgend jaar opent in Schoten het luxueuze rustoord Johanna. Het moet het eerste bejaardentehuis van België worden voor homo's, hoewel natuurlijk ook hetero's en lesbiennes welkom zijn. "Als ze maar open van geest zijn, want homo's zullen hier zonder schroom hand in hand wandelen," waarschuwt toekomstige uitbater Guy Sanders.



Luxe

Het rusthuis komt middenin een groene omgeving met Japanse tuin, en zal beschikken over brede ramen en grote terrassen. Alle kamers hebben computers met internetaansluiting en beschikken ook allemaal over een eigen badkamer. Residentie Johanna krijgt zelfs een heuse brasserie waar de bewoners en hun eventuele gasten ook ŕ la carte kunnen eten. Voor de ontspanning is er een zwembad, een sauna en een fitness.


Blog HLN, 23/08/08
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2008, 14:55
Noémie.Huysmans Noémie.Huysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 41
Wel dit vind ik nu eens een mooi initiatief
Ze worden altijd aan de kant geschoven en worden vies bekeken als ander soort van mensen, ander ras,...
Dit zijn allemaal fouten gedachten over die mensen, ze hebben enkel andere interesses. Zijn het daarom mensen die moeten worden uitgemaakt of genegeerd?
Wie met dit idee afgekomen is, heeft tenminste oog voor ander mensen. Het zijn mensen zoals wij die ook graag een plaats krijgen in een rusthuis, daarom dat ik dit een fantastisch idee vind. Ze worden tenminste gerespecteerd en dat is voor mij het belangrijkste wat er bestaat in relaties bij mensen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd October 2008, 18:23
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Toen ik de titel las dacht ik "dit kan toch niet". Maar na het lezen van het artikel vind ik het wel een tof idee.

Ik hoop dan ook dat het echt zo is dat het gewoon een "open" rusthuis wordt. Wanneer je het alleen voor homo's maakt krijg je volgens mij juist nog meer marginalisering.

Ik denk echter wel dat het kostenplaatje om hier te "huizen" redelijk groot zal zijn, afgaande op alle luxe die er is
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th October 2008, 10:09
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
slecht idee

Ik vind dit absoluut geen goed idee.
Homo's worden spijtig genoeg nog steeds vaak als 'raar' aanzien en zelfs gediscrimineerd. Ik denk echter niet dat je dat op deze manier kan oplossen. Hoe kan de samenleving homoseksualiteit nu leren aanvaarden, als je homo's juist uit die samenleving wegtrekt? Op deze manier kan de samenleving niet met hen omgaan en dus ook niet inzien dat homo's gewone mensen zijn zoals henzelf. Dit soort initiatieven gaan volgens mij de discriminatie juist verergeren.
Moest ik holebi zijn, zou dit soort initiatieven mij juist enorm ergeren. Je wordt immers nog eens in dat hokje geduwd van 'speciaal' te zijn. Natuurlijk ben je dat niet. Waarom moet er een speciaal rusthuis zijn voor gewone mensen?
Men zegt wel dat er ook hetero's in het rusthuis mogen verblijven, maar dat zal in de praktijk weinig gebeuren, vrees ik. Zeker als men het nu al als 'homo-rusthuis' promoot.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th October 2008, 10:58
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Na de tekst de eerste maal te hebben gelezen dacht ik meteen "Ohja, dat is eens een goed initiatief! Nu hoeven ze zich niet meer te ergeren aan die vieze blikken en domme opmerkingen van onwetenden, nu kunnen ze helemaal hun eigen zijn..", maar toen ik de commentaar van Hanne las, moet ik wel toegeven dat ze daar een punt heeft;

Citaat:
Orgineel gepost door Hanne Jansen
Ik denk echter niet dat je dat op deze manier kan oplossen. Hoe kan de samenleving homoseksualiteit nu leren aanvaarden, als je homo's juist uit die samenleving wegtrekt? Op deze manier kan de samenleving niet met hen omgaan en dus ook niet inzien dat homo's gewone mensen zijn zoals henzelf. Dit soort initiatieven gaan volgens mij de discriminatie juist verergeren.
Moest ik holebi zijn, zou dit soort initiatieven mij juist enorm ergeren.


Natuurlijk is het wel belangrijk om te weten wie die vraag voor een rusthuis voor holebi's heeft ingediend, hiermee bedoel ik;
* zijn het de holebi's zelf die daar expliciet om hebben gevraagd?
* of is het de gemeente die dit op eigen houtje heeft beslist?
* of in het ergste geval; zijn het de hetero's die liever niet samen in een rusthuis met holebi's zitten...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th October 2008, 11:23
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
Persoonlijk vind ik het niet zo’n goed idee.

Het is tof dat er zo’n initiatief genomen wordt maar is het nodig om dit enkel voor homo’s (holibis) te verwezenlijken. Worden de bestaande vooroordelen hierdoor niet net versterkt?

Het zal voor homo koppels natuurlijk wel een positief iets zijn, zo kunnen ze zonder vooroordelen hun eigen gang gaan, wat misschien in een gewoon rusthuis niet het geval is. Zeker in een rusthuis waar oudere en vaak meer conservatieve mensen te vinden zijn kan dit wel voor strubbelingen zorgen.

Een mes dat langs 2 kanten snijd lijkt me.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th October 2008, 11:52
Julie De Ceulaer Julie De Ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 76
Ik vrees ook dat de titel "een rusthuis voor homo's" een afschrikeffect gaat hebben op veel mensen. En dan worden homo's inderdaad weer afgescheiden van 'de gewone mensen', wat niet de bedoeling kan zijn.
Moeten homo's niet gewoon welkom zijn in alle rusthuizen?
En als hetero's hand in hand mogen lopen, dan mogen holebi's dat toch ook?
Daarboven denk ik dat dit rusthuis alleen aantrek gaan hebben van de rijkere klasse. Ik denk niet dat bejaarden met een gewoon pensioentje dergelijk rusthuis kunnen betalen.
En ik denk ook niet dat er in de generatie van bejaarden die er nu is, veel mensen zijn die zich effectief durven te outen als homo.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 8th October 2008, 16:00
Annelies-Daelemans Annelies-Daelemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Schoten
Posts: 40
Mijn eerste bedenking bij het lezen van dit artikel is dat de titel in mijn ogen niet goed gekozen is. Het is namelijk geen rusthuis voor homo's. Iedereen is er welkom. Het is WEL een rusthuis waar holebi's aanvaard worden zoals ze zijn. Ze mogen hun geaardheid openlijk tonen. Dit vind ik toch nog een groot verschil met een rusthuis dat toegankelijk zou zijn, enkel voor holebi's.

Ook stel ik mij bij het lezen de vraag: Is die luxe wel nodig/schrikt die luxe niet wat af?
Ik ga er volledig mee akkoord, dat je op je oude dag moet genieten van het leven, maar moet dit dan gepaard gaan met dure "hebbedingetjes"? Het leven is voor de gemiddelde mens vandaag de dag al heel erg duur, laat staan dat mensen die van een gewoon pensioen genieten, al de luxe die dit bejaardetehuis aanbiedt, kunnen betalen. Als je het prijskaartje van dit tehuis bekijkt, wordt het al snel duidelijk dat dit erg exclusief is, en dus ook lang niet voor iedereen is weggelegd.

Dat zijn voor mij toch 2 serieuse bedenkingen bij dit artikel.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 9th October 2008, 14:46
vincentvangrootel vincentvangrootel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 40
Vincent Van Grootel

Ik ga akkoord met de mening van Annelies.
Slechte titel. Ik vind dat het moet kunnen, holebi's zijn ook maar mensen, niet?! Wat ik niet snap, het zou toch een rusthuis worden en geen 4 sterren hotel? Zwembad, brasserie, sauna, fitness? Ok, wel handig voor de "oudjes" want alles is dichtbij en zo kunnen zij ook nog in beweging blijven samen met andere inwoners. Het klinkt niet als rusthuis in de oren, maar ja tijden veranderen.
__________________
Kind Regards !!

Vincent Van Grootel
5054663
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.