actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th June 2008, 00:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Jaarlijks 8.000 gevallen van gezinsgeweld

Huisartsen zien jaarlijks 8.000 gevallen van gezinsgeweld


De Belgische huisartsen zien jaarlijks minstens 8.000 gevallen van familiaal geweld. Dat becijferde de Artsenkrant door een studie van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid (WIV) te extrapoleren.



Uit nieuwe gegevens van het WIV blijkt dat 66 procent van de praktijken jaarlijks minstens één geval van intrafamiliaal geweld constateert. Volgens de jongste Rizivgegevens telt ons land om en bij de 12.000 actieve huisartsenpraktijken. Dat komt dus neer op minstens 8.000 gevallen per jaar of afgerond minstens 22 per dag, zo schrijft het blad.


Hospitalisatie

In de helft van de gevallen geven huisartsen een attest van slagen en verwondingen. Een derde maakt een opvolgafspraak. Niet minder dan de helft van de patiënten wordt gehospitaliseerd of doorverwezen bij de eerste consultatie.

Vier op de vijf slachtoffers waren vrouwen, negen op de tien daders mannen. De meerderheid van de slachtoffers bleek tussen 25 en 55 jaar oud. Uit eerder onderzoek bleek al dat familiaal geweld het vaakst thuis voorkomt. Dat gegeven wordt nu bevestigd. In vier vijfde van de gevallen ging het om fysiek of psychisch geweld. Bij 6 procent kwam er expliciet seksueel geweld te pas.


Psychisch geweld

Wat de fysieke verwondingen betreft, gaat het vooral om bloeduitstortingen, kneuzingen en open wonden. Psychisch geweld omvat vooral emotionele druk en verbaal geweld.

Binnen de vier maanden na de eerste consultatie kampten vier op de tien patiënten (39 procent) met mentale problemen. Afwezigheden van het werk of de school wegens geweld kwamen voor bij 11 procent.

De gegevens van het WIV hebben betrekking op de periode tussen 2002 en 2004.


Blog HLN, 17/06/08
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2008, 14:31
Noémie.Huysmans Noémie.Huysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 41
Ik vind het voor de kinderen enorm erg, want ze ervaren zeer veel pijn, zowel fysiek als psygisch.
Bloeduitstortingen, open wonden, komaan seg!
Dat is weer zo iets waar ik niet tegen kan, mensen (in dit geval kinderen en vrouwen) moeten lijden door andermans problemen.
Dat komt dus neer op minstens 8.000 gevallen per jaar of afgerond minstens 22 per dag. 8000 gevallen per jaar
Ik wist wel dat het veel voorkwam, maar zoveel had ik echt niet verwacht.
Kinderen die niet naar school gaan en daardoor later acherstaan, is allemaal de fout van de problemen thuis.
Ze doen al veel onderzoeken om geweld in gezinnen op te sporen en op te lossen, maar ik weet zeker dat bepaalde gevallen nog niet ondenkt zijn en dat er elke dag nog mensen moeten afzien.

Ze zouden meer praatgroepen moeten aanschaffen zodat ouders en andere mensen samen kunnen praten over hun problemen. Op deze manier krijgen ze misschien meer kans om te beseffen wat ze hun kind allemaal aandoen en hoe hard te moeten afzien.
Het is een trauma voor heel hun leven, de waarde van hun leven kunnen ze niet inschatten. Ze denken steeds negatief over alles, durven hun niet te uiten tegenover ander mensen, ervaren faalangst,...
Hopelijk verminderen deze cijfers want ik vind het schandalig!!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.