actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2011, 11:21
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Digitaal lezen is de toekomst

Digitaal lezen in de toekomst
18/05/11, 10u57
© reuters

Het digitaal lezen van tijdschriften en boeken is nog niet sterk doorgebroken, maar is wel de toekomst. Voorwaarde is echter dat uitgevers unieke content of publicaties moeten aanbieden op elektronische dragers willen ze dat klanten daarvoor betalen. Zo luidt de conclusie van het eerste grootschalig onderzoek naar interesse in digitaal lezen in Vlaanderen.
Het onderzoek werd uitgevoerd door Memori, een expertisecentrum van Lessius Hogeschool Mechelen, en kadert in het onderzoeksproject "Van e-reader naar e-reading" dat wil nagaan hoe magazine- en nieuwsuitgevers het best inspelen op de e-readingtrend. Tijdens de maanden januari en februari van dit jaar werd bij 2.770 personen - via een online enquête - gepeild naar hun interesse, verwachtingen en betalingsbereidheid op het vlak van digitaal lezen.

E-reader voor 60-plussers
Daaruit blijkt dat digitaal lezen nog niet sterk is doorgebroken in Vlaanderen. De meerderheid van de Vlamingen leest nog steeds liever op papier dan digitaal. Ongeveer 8 procent van de respondenten heeft een iPad (5 procent van de vrouwen en 16 procent van de mannen) en 5 procent een e-reader (opvallend: voornamelijk populair bij 60-plussers). Deze toestellen winnen echter gestaag aan populariteit: 8 procent van de ondervraagde personen zegt dat ze plannen om het komende jaar een iPad aan te schaffen en 4 procent plant een e-reader aan te kopen.

Unieke content
De conclusie van de onderzoekers is dan ook dat digitaal lezen en uitgeven duidelijk toekomst heeft. "Wie er al mee vertrouwd is, staat namelijk positief tegenover digitaal lezen. Zeker jongere, hoogopgeleide mannen. Voorlopig willen de meeste mensen echter alleen digitaal lezen als het niet anders kan. Ze willen er dan ook wel voor betalen. Bestaande media gewoon overzetten naar een digitaal formaat werkt slechts in heel beperkte mate. Uitgevers moeten er dus voor zorgen dat ze 'unieke' content of publicaties aanbieden op elektronische dragers. Pas dan zullen ze lezers er van kunnen overtuigen om digitaal te gaan lezen én er ook voor te betalen", aldus onderzoeker Bruno Koninckx.

Digitaal papier
De onderzoeker verwacht dat digitaal lezen op termijn kranten en tijdschriften zullen vervangen. "Maar dan spreken we niet meer over tablets, maar over digitaal papier." (belga/tma)

Bron:
Gevonden op het internet op 18 mei 2011 op: http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/M...-toekomst.dhtml

Mijn mening:
Ik vind dit een zeer leuk toekomstbeeld, maar ook zeer positief.
Het bespaart papier en inkt, wat dan weer ten goede komt aan het milieu. Door digitaal of online te lezen, kunnen er ook meer foto's weergegeven worden en zelfs filmpjes. Daar schieten tijdschriften of kranten nu vaak te kort.
Ik denk dat er al zeer veel gezinnen geen abonnement meer hebben op de krant, aangezien deze dagelijks online te lezen valt. Bij sommige moet je dan wel nog online geabonneerd zijn, maar hier hebben de mensen weinig problemen mee.
Het is ook zeer handig, aangezien je het online nieuws altijd en overal kan volgen. Voor mij heeft dit alleen maar positieve gevolgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2011, 00:07
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Dat kranten online hun artikels plaatsen met de nodige afbeeldingen en filmpjes vind ik super. Zeker ook als leerkracht is dit leuk want zo kan je deze beter integreren in je les. Uiteraard moet je de kosten van het abonnement erbij nemen, maar dat heb je anders met een papieren krant ook.

Voor een digitaal tijdschrift/ boek ben ik niet zo te vinden. Persoonlijk krijg ik enorm veel hoofdpijn als ik lang moet lezen op mijn computerscherm. Zo zijn er toch nog veel andere mensen die daar niet makkelijk op lezen op scherm. Voor de ogen is het veel belastender om digitaal te lezen.

Ik ben pro vooruitgang, zeker weten ! Maar ik heb mijn bedenkingen bij dit fenomeen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2011, 08:31
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
De papieren krant heeft zo wel zijn charme vind ik, het is authentiek. Maar de digitale krant heeft zoveel mogelijkheden en dat zie ik dus wel zitten. Dit om 3 redenen:

Allereerst beschikt de uitgever zo over een updatefunctie en kunnen belangrijke nieuwsitems in de loop van de dag de lezers toch nog bereiken. Zo is er nog recent de dood van Osama geweest waarbij de papieren versie te laat was voor dit aan te kondigen. Online hadden de kranten dit natuurlijk wel kunnen aankondigen.

En dan is er nog het gebruiksgemak. Wij krijgen dagelijks de krant toegestuurd en ik doorblader ze dan ook altijd om te kijken of er iets interessants instaat. Ik vind zo'n papieren versie echt niet gebruiksvriendelijk. Soms moet ik half op de krant gaan liggen om in de rechterbovenhoek iets te kunnen lezen. En in formaat zijn ze ook heel onhandig om ze te lezen bij het ontbijt (wat ik het liefste doe).

Ten derde wordt er zo inderdaad aan milieubehoud gedaan. Ik denk regelmatig als we onze kranten bij het oud papier gooien dat misschien de helft van de krant niet gelezen is geweest. Dat is toch veel papier en inkt voor niets.

De laatste reden heeft met actualiteit.org te maken. Ik vind het veel makkelijker om online artikels te lezen voor deze posts. Dit slaat natuurlijk terug op de twee bovenstaande redenen, want ik wil er zeker van zijn dat ik iets nieuws te zeggen heb als ik een artikel post of als ik op iemand anders reageer.

Ik ben dus zeker voor deze vooruitgang. Al denk ik wel dat het in het begin nog wat aanpassen zal zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2011, 13:58
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Ik vind ook zeker dat een online krant zijn voordelen heeft. Vooral wat Julie aanhaalt, dat er doorheen de dag updates kunnen komen, vind ik een zeer positief punt. Ik lees dan ook zelf de krant(en) bijna alleen digitaal. Ook voor het milieu is het inderdaad beter.
Van een digitaal boek (of zelfs tijdschrift) ben ik niet zo'n voorstander. Ik lees zelf veel liever op papier, krijg ook last van mijn ogen als ik te veel naar een scherm moet kijken. Als ik lange tijd op de computer heb moeten werken ben ik toch altijd blij dat ik nog eens een gewoon, 'ouderwets', boek kan vastpakken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd May 2011, 20:31
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Digitaal lezen is iets dat we al wel zagen aankomen. Online kranten bestaan al langer dan de dag van vandaag. Dat heeft natuurlijk zijn voordelen. Allereerst kan je het nieuws bekijken wanneer je zelf wil. In het drukke tijdperk waarin we leven is dat natuurlijk gemakkelijk. Als je het nieuws van 6 uur niet kan zien om een bepaalde reden, kan je gewoon even online checken. Online kan je ook gewoon bekijken wat je zelf wil. Ben je bijvoorbeeld heel erg geïnteresseerd in politiek maar iets minder in wetenschap, dan bekijk je gewoon elk nieuwsbericht/artikel dat te maken heeft met politiek en laat je de wetenschap achterwege. Dat kan je natuurlijk niet wanneer je het nieuws bekijkt. Dan moet je het hele pakketje erbij nemen.

Ik wil dus maar gewoon aantonen dat digitaal lezen helemaal niet zo nieuw is als dat iedereen denkt. Natuurlijk neemt het stilaan een andere vorm aan met de Ipad en de e-reader. Dat bestond voordien nog niet. Ik begrijp wel waarom het steeds populairder wordt.

En inderdaad, als e-reading steeds meer een fenomeen wordt, moeten we inderdaad de abonnement-kosten erbij nemen. Maar daarom noemt het ook een abonnement. En wil je dat niet betalen, dan kijk je geen nieuws, zo simpel is het.

Ik ga anderzijds ook wel akkoord met de mening dat het schadelijk is voor de ogen. Mensen kunnen dat e-reading volgens mij niet erg lang volhouden, zeker oudere mensen niet. Dat merk ik bijvoorbeeld bij mijn moeder, die dan nog helemaal niet zo oud is. Zij heeft een speciale bril nodig om op haar werk met de computer te werken. Anders krijgt ze hoofdpijn (omdat het niet gezond is voor de ogen). Ik ben toch wel benieuwd hoe ze dat probleem willen oplossen.

Ik ga zeker en vast akkoord met de voordelen als toekomstig leerkracht. Voor ons is dit natuurlijk perfect. Wanneer wij binnen een dik jaar lesgeven, staat e-reading al wat meer op punt. Voor ons heeft dat vele voordelen (voordien al aangehaald dus ik ga niet volledig in herhaling vallen).

Al bij al een goed initiatief maar zoals alles (dat nieuw is), heeft het zijn voor- en nadelen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2011, 20:47
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Ik ben, net zoals de meesten hier, voorstander van de digitale krant. Het is gewoon veel eenvoudiger en sneller om artikels te doorbladeren op je pc dan dat het is in de papieren krant. Echter ik ben wel voorstander van de 'normale, klassieke' boeken. Aangezien een boek volledig is geschreven, en er niets nieuws bij moet komen vind ik het leuker op papier. Niet alleen is het minder vermoeiend voor de ogen, het heeft z'n charmes. Persoonlijk lees ik zeer graag, en vind het dan ook fantastisch om in bed te lezen. Of nog, je gaat op een koude winteravond voor de openhaard (of kachel) zitten, en je begint er rustig in een boekje te lezen. Natuurlijk kan dit ook met een e-reader, maar ik vind het leuker met een echt boek. Misschien doe ik wel gewoon een beetje nostalgisch .
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.