actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2011, 17:47
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Zout is goed voor je: verlaagt zelfs kans op hartaanval

Zout is goed voor je: verlaagt zelfs kans op hartaanval

Een zoutrijk eetpatroon zou niet zo slecht zijn als eerder werd gedacht. Het kan zelfs de kans op een hartaanval beperken, zo blijkt uit een achtjarige studie aan de universiteit van Leuven.

De onderzoekers gebruikten cijfers uit twee verschillende studies bij in totaal ongeveer 3.700 Europeanen, hun zoutconsumptie werd gemeten via urinestalen. Professor Jan Staessen en zijn collega's deelden de deelnemers in drie verschillende groepen op: degenen met de hoogste en laagste zoutopname en degenen met een gemiddelde consumptie. Niemand van de deelnemers had een hartziekte bij het begin, twee derde had een normale bloeddruk. Na acht jaar bekeken ze wie hartziekten hadden en wie een hoge bloeddruk. De kans op hart- en vaataandoeningen was niet anders in de drie groepen.

Sterfte
Deelnemers met de laagste consumptie van zout hadden het meeste kans om te sterven aan een hartziekte (4 procent), de mensen met de hoogste opname hadden het minste risico (minder dan een procent). Bij alle groepen kampte een kwart meer met een hogere bloeddruk aan het einde van het onderzoek dan aan het begin. Professor Staessen: "Het beperken van je zoutopname blijft nog steeds een goed idee voor mensen met een hoge bloeddruk of degenen met eerdere hartproblemen."

Hoeveel mag?
De gemiddelde volwassene neemt 9 gram zout per dag op, dat is 50 procent meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Baby's en kinderen mogen minder opnemen, aangezien hun nieren nog geen grote hoeveelheden aankunnen. Voorgaande proeven toonden aan dat je bloeddruk daalt wanneer je minder zout opneemt, maar onderzoek moet nog aantonen of dit leidt tot een betere hartgezondheid bij de brede bevolking.

Uit: HLN, 4 mei 2011
__________________________

Ik vind het vreemd dat wetenschappers plots tot de constatatie zijn gekomen dat zout net wél goed is om hart- en vaatziekten te voorkomen, terwijl andere bronnen zeggen dat een teveel aan zout een hoge bloeddruk veroorzaakt en dit juist hart- en vaatziekten tot gevolg heeft.
Het is natuurlijk goed nieuws voor mensen met een slecht hart of die genen bezitten die makkelijk tot hart- en vaatziekten kunnen leiden, maar ik heb toch mijn bedenkingen bij dit onderzoek.
Ik weet wel dat het goed is om zout op te nemen als je een te lage bloeddruk hebt, want zoals ik eerder al had aangehaald en zoals ook in het artikel staat, zorgt zout voor een hogere bloeddruk. Maar of zout de kans op een hartaanval zelfs kan verlagen, daar stel ik me toch serieus de vraag bij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2011, 19:51
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Wat er in het artikel gezegd wordt verbaast me toch ook. Net zoals Wouter had ik al jaren te horen gekregen dat zout eigenlijk niet zo gezond is en maar in beperkte maten geconsumeerd mag worden. Maar als dit onderzoek al 8 jaar loopt, was de twijfel er toch al langer. Het is dus niet iets dat zomaar op een moment geconstateerd werd.

Waar ik me wel vragen bij stel is de verlagende kans op een hartaanval. Wat is nu precies het effect van zout op het hart? Heeft het een effect op te veel cholesterol? Verdund het op een manier het bloed, waardoor de belangrijkste aders van het hart niet dichtslibben? Ik vind dit alleszins interessant om meer over te weten aangezien het bijna om een ‘mythbuster’ gaat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2011, 14:27
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Verdund het op een manier het bloed

Integendeel zelfs normaal. Aangezien zout water vasthoudt, zorgt het ervoor dat je 'meer' bloed in je bloedvaten hebt. Meer bloed in dezelfde bloedvaten wil zeggen dat er meer druk op de wand van die bloedvaten komt te staan (= hoge bloeddruk) waardoor ze sneller verslijten (met bloedklonters, scheuren van bloedvaten enz als gevolg).
Ik vind dit dus een zeer vreemde vaststelling en zou wel graag weten welk mechanisme erachter zit.
Nu vind ik 8 jaar wel niet zo'n lange termijn om het ontstaan van hart- en bloedvaten vast te stellen aangezien dat meestal toch wel enige jaren in beslag neemt. Eigenlijk hebben we hier te weinig informatie van de deelnemers om de conclusies van dit onderzoek correct te kunnen interpreteren. Misschien waren al de personen met een lage zoutinname hevige alcoholiekers of fastfoodliefhebbers waardoor de hartaandoeningen niet door het lage gebruik van zout zouden veroorzaakt kunnen zijn, maar door de alcohol en/of cholesterol.
We kunnen er waarschijnlijk wel van uit gaan dat de onderzoekers weten waar ze mee bezig zijn, maar toch zou ik graag wat meer informatie hebben...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.