actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2014, 12:22
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Facebook zoekt alternatief voor 'vind ik leuk'

Facebook zoekt alternatief voor 'vind ik leuk'

Facebook brengt een van de grootste wensen van zijn 1,3 miljard gebruikers in vervulling - maar wanneer en hoe is nog onduidelijk. Topman Mark Zuckerberg heeft laten weten dat zijn bedrijf nadenkt over alternatieven voor de 'Vind-ik-leuk'-knop met opgestoken duim voor de gevallen waarin de term 'leuk' de lading niet dekt.

Het is sommige gebruikers al lange tijd een doorn in het oog, dat ze hun sympathie voor slachtoffers van natuurrampen, oorlog, dodelijke epidemieën of persoonlijke tegenslagen alleen kunnen uitdrukken met een 'Vind-ik-leuk'-pictogram. Die klacht klinkt al sinds Facebook de 'Like'-knop introduceerde, in 2010. Dat was een jaar nadat het bedrijf het concurrerende sociale netwerk Friendfeed had overgenomen. Friendfeed bedacht de 'Like'-knop in 2007.

Geen 'Vind-ik-niks'-knop
Een 'Vind-ik-niks'-knop zal er niet komen, waarschuwde Zuckerberg tijdens een vraag- en antwoordsessie in het hoofdkwartier van Facebook in Menlo Park. 'We moeten de juiste oplossing vinden zodat het in een positieve manier kan worden toegepast, niet als middel om dingen af te kraken.' Zuckerberg zei misbruik te willen voorkomen.

Een van de redenen waarom Facebook voorzichtig te werk gaat is omdat het adverteerders niet voor het hoofd wil stoten met een knop waarmee gebruikers hun gal kunnen spuien over reclame. Advertenties 'liken' kan nu wel. In het verleden hebben gebruikers wel pogingen gedaan om Facebook over te halen om een 'dislike'-knop in te voeren. In 2009 hielden diverse groepen een online-petitie, maar het bedrijf verwierp het idee.

Vorig jaar introduceerde Facebook wel alternatieve pictogrammen in Messenger, zijn instant-boodschappendienst. Gebruikers konden in onderlinge conversaties in plaats van alleen de hand met de opgestoken duim ook kiezen voor een hand die een bloemetje vasthoudt, een glas champagne en eentje met de duim naar beneden.

'Sympathiseer'-knop
In 2013 experimenteerde Facebook wel met een 'sympathiseer'-knop, maar het bedrijf zei toen te wachten op het juiste ogenblik om die in te voeren. Ook Zuckerberg heeft sinds 2010 een aantal keren gehint dat het sociale netwerk denkt aan een 'Vind-ik-niks'-knop.

Op de meeting in Menlo Park zei Zuckerberg dat het bedrijf leert van fouten. "Als je succes hebt, heb je de meeste dingen verkeerd gedaan. Uiteindelijk komt het neer op de zaken die je goed doet."

Bron: De Morgen, 12/12/2014, http://www.demorgen.be/technologie/...-leuk-a2150631/

Commentaar:
Ik heb zelf al wel eens voorgehad dat wanneer iemand een droevige gebeurtenis op Facebook plaatste, ik niet goed wist hoe ik moest reageren. Op de 'vind ik leuk'-knop drukken, vind ik dan een beetje raar, want ik vind dat helemaal niet leuk. Maar ik ben niet de persoon die dan weer direct gaat reageren op zo'n bericht. Ik wil dan wel aangeven dat ik met deze persoon meeleef, maar hoe kan ik dat doen? Zo'n 'sympathiseer'-knop lijkt mij hiervoor een goede oplossing.
Ik snap ook waarom ze geen 'vind ik niet leuk'-knop willen aanmaken. Zoals in het artikel staat, gaan er dan mensen zijn die bepaalde zaken helemaal gaan afbreken. Dit is niet de bedoeling van Facebook.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2014, 15:10
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Dit vind ik zelf een zeer goed idee. Nu kan je enkel dingen leuk vinden van anderen. Maar wat als er iemand in je vriendenkring een ongeval meemaakt? Dat kan je toch niet leuk vinden? Ik reageer dan altijd maar op die statussen. Met een nieuwe knop zou je deze statussen ook kunnen steunen en dat vind ik wel goed.
Een vind ik niks knop hoeft voor mij dan ook weer niet omdat je hiermee ook pestgedrag kan creëren. Je kan dan de statussen van andere mensen afkraken door op die knop te drukken en dit is geen positieve verandering van facebook. Hopelijk komen ze snel tot een oplossing.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2014, 11:35
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Ik vind het goed dat er geen 'dislike'-knop komt. Ik ben ervan overtuigd dat als dit er zou komen, de internetpesterijen zouden toenemen. Ik weet wel dat vele mensen meer op hun Facebookpagina posten dan nodig. Dat is althans mijn mening: ik moet bijvoorbeeld niet weten wat iemand eet op een bepaalde moment, dat interesseert me niet. Toch vind ik niet dat er een 'dislike'-knop moet komen. Je kan deze personen hun posts ook gewoon verbergen als ze je niet interesseren. Ik vind niet dat je moet kunnen aangeven dat het je niets kan schelen. Dat zou het zelfvertrouwen bij vele mensen doen kelderen.
Ik snap eigenlijk niet wat nu juist het probleem is. Je kan 'liken', delen en laten zien wat je vindt van bepaalde zaken en reageren. Moet er echt nog meer zijn dan dit? Is het niet gewoon goed zoals het nu is?
Ik ben blij dat Facebook voorzichtig te werk gaat met deze kwestie. Iemand volledig afkraken met één bepaalde knop zou de populariteit van Facebook doen dalen en daarbij het zelfvertrouwen van zijn gebruikers.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th December 2014, 09:35
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ik had het een jaar geleden al wel eens gehoord dat er een 'sympathise-knop' ging komen. Een zeer goed idee als je het mij vraagt! Ik ben ook blij dat Facebook er zo goed over nadenkt, want een 'vind-ik-niet-leuk-knop' zou wel eens fout kunnen uitdraaien. Ik denk dan meteen aan pesterijen.
De vind-ik-leuk knop is ook ideale voor de meer introverte mensen. Zij durven niet meteen een reactie te plaatsen, een simpele klik op de knop is voor hen toegankelijker.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th December 2014, 10:58
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Enerzijds zou Een 'vind-ik-niet-leuk-knop' wel handig zijn, maar ik vind dat een pagina, organisatie of een persoon bij een status moet kunnen selecteren of de 'dislike' knop gebruikt kan worden. Indien deze selectie mogelijk is, zou het voor reclame al een voordeel zijn. Ze moeten dan geen schrik hebben voor negatieve knoppen op hun Facebookpagina. Ik denk dat dit een eenvoudige, simpele oplossing is die toch efficiënt is.

Anderzijds vind ik zulke knoppen ook overbodig. Als je toch medeleven wil tonen, kan je dat doen door een reactie te plaatsen. Ik vind dat er veel commentaar is op het feit dat er geen 'dislike' knop is. Als het gebrek aan deze knop zo storend is, waarom heb je dan een Facebookprofiel?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th December 2014, 21:29
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Dit vind ik nu typisch aan de maatschappij van tegenwoordig. Gewoon al het feit dat op dit artikel zoveel reacties zijn, geeft toch al aan dat Facebook voor veel mensen toch van belang is. Dit laten ze dan toch heel vaak niet uitschijnen. Heel vaak wordt er gezegd dat we er ons van bewust zijn en dat we er niet zo mee bezig zijn met die sociale media, maar toch lokt zoeits als dit zoveel reacties uit. Als er iemand een status post op Facebook en je kent die mensen persoonlijk vind ik het niet meer da gepast dat je aan die mensen, NIET via Facebook iets laat weten als het een negatief getinte status is. Zelf post ik zelf nooit een status omdat ik ook niet wil dat mensen die er geen zaken mee hebben dit lezen. Het blijft een raar beest, die Facebook. Ik zal er nooit veel van begrijpen en ik laat het ook gewoon allemaal aan mij voorbij gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.