actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 12:21
zico.s*olders zico.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: olen
Posts: 25
Peking probeert te leven met smogalarm

Een deken van vochtige, stilstaande lucht veroorzaakt in Peking zware smog. De Chinese hoofdstad kreeg gisteren voor het eerst met vervuilingscode rood te maken. Het smogalarm geldt voor zeker drie dagen, maar vandaag negeerden al veel bewoners de waarschuwingen om zo min mogelijk buitenshuis te zijn.

Honderden mensen, ook peuters, bekeken op het Plein van de Hemelse Vrede de dagelijkse ceremonie van het hijsen van de vlag. De staatsradio meldde dat sommige mensen zich niet hielden aan het rijverbod dat geldt voor voertuigen met kentekens met oneven nummers. Toch was het duidelijk rustiger op de weg.

Maatregelen

Alarmcode rood betekent dat 30 procent van de voertuigen van de weg moet en zware voertuigen verboden zijn. De meeste scholen hebben het advies gekregen de lessen te annuleren en bedrijven wordt aangeraden flexibele werktijden in te voeren. Grootschalige buitenactiviteiten moeten worden afgelast. De maatregelen gelden tot donderdagmiddag.

Minister van Milieu Chen Jining drong gisteravond aan op meer toezicht in Peking en omliggende steden. Het aantal milieu-inspectieteams is opgeschroefd.

Bron van onrust

De milieuvervuiling is een bron van onrust in het hele land. Ma Jun, directeur van een onafhankelijk milieu-instituut, ziet dat de overheid het probleem in elk geval benoemt. "Vroeger waren ze daarin enigszins terughoudend."

Ondertussen probeerden sommige bewoners vandaag de richtlijnen te omzeilen. Op de website van de staatsradio stond een foto van een politieagent die een stuk papier van een kentekenplaat haalt waarmee was geprobeerd het laatste cijfer te verdoezelen.

Ouders klagen

Terwijl studenten vierden dat de lessen waren uitgevallen, klaagden ouders. "De kleuterscholen zijn dicht en ik heb niemand om op mijn kind te passen. En ik mag ook niet rijden vandaag", schreef een ouder op Weibo, het Chinese Twitter. "Krijg de pest met je alarmfase rood."

Degenen die wel hun werk wisten te bereiken, plaatsten selfies met gezichtskappen. "Ik voel me alsof ik in een chemische oorlog zit", schreef een pendelaar.

Op dezelfde dag prees de krant van de regerende Communistische Partij zonder een zweem van ironie China's bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering.

Bron: Het Laatste Nieuws 08/12/2015
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milie...smogalarm.dhtml

Eigen mening: Ik begrijp helemaal dat er onrust is in Peking voor smog. Ik zou er op dit moment ook niet graag leven want dit is uiteraard heel slecht voor de gezondheid. Volgens mij moeten de mensen binnen blijven zolang de vervuilingscode rood is. Als ik het recht had om iets te zeggen in Peking zou dat zijn: 'rijd niet met de auto alleen als het echt moet en niet anders kan'. Ik vind het ook terecht dat ze scholen een tijdje de lessen annuleren en bedrijven zicht moeten aanpassen aan de werktijden. De smog moet er dringend weg anders gaan er nog vele mensen aan sterven wat absoluut niet kan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.