actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2009, 18:33
elise.van.den.brande elise.van.den.brande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 39
Negen werknemers Fiat krijgen ontslagpremie van 2,5 miljoen euro

De directie van Italian Automotive Centre (IAC), de verdeler van Fiat, Lancia en Alfa Romeo in de omgeving van Brussel, heeft gisteren aan het personeel meegedeeld dat negen beschermde vakbondsafgevaardigden ontslagen worden. Daarmee komt de herstructurering, die in december 2008 begon, ten einde.

De directie tast diep in de buidel om de beschermde vakbondsafgevaardigden aan de deur te kunnen zetten. In totaal krijgen de negen afgevaardigden samen vijftig jaarlonen. De ontslagpremie van afgevaardigden is zo hoog om directies te ontmoedigen om vakbondsleden te ontslaan, maar de IAC-directie had dat er blijkbaar voor over. 'Wij hebben berekend dat de ontslagpremies samen zo'n 2,5 miljoen euro zullen kosten', zegt Martin Willems van de BBTK. 'Met dat geld hadden we voor de andere personeelsleden een mooi afvloeiingsplan kunnen opstellen. Pure geldverspilling. En dat net op het moment dat wij, de vakbonden, het meest nodig zijn om onze collega's te verdedigen.'

Het bedrijf haalde in april van dit jaar al het nieuws omdat de vakbonden enkele directieleden gegijzeld hielden in hun kantoor. Die gijzeling duurde enkele uren en werd twee weken later gevolgd door een tweede actie, waarbij het personeel een kruispunt in Schaarbeek blokkeerde. Ondanks die acties werden in juni al twaalf niet-beschermde personeelsleden ontslagen.

Bron: www.hetnieuwsblad.be

Volgens mij is dit een spijtige beslissing van de directie, want dit genoemde bedrag had men voor de andere personeelsleden een mooier afvolgingsplan kunnen opstellen. Maar toch vind ik dat er is mag nagedacht worden over de benoeming van vakbondsafgevaardigden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2009, 19:56
jelle.vos jelle.vos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: oevel
Posts: 33
Dit vind ik er persoonlijk ook wat over. Ze willen geld besteden om 9 werknemers die de omstandigheden willen verbeteren voor de rest, waarmee ze eigenlijk de situatie opzich met dat geld ook aangenamer hadden kunnen maken. geldverspilling om later geld te besparen, geniaal. Ik vind het allemaal onnodig maarja ik leid het bedrijf natuurlijk niet...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd December 2009, 21:17
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Dit is toch echt om te lachen. Een bedrijf moet mensen ontslagen om te besparen, en dan geven ze zo'n ontslagpremie.

Het is niet eerlijk dat vakbondsafgevaardigden zo de hand boven het hoofd worden gehouden. Het ontslagen van deze mensen is dan ook niet makkelijk omdat je ze zo'n hoge ontslagpremie wel moet geven, bij wijze van spreken om hun mond te houden. Als je dan bekijkt met welke peulenschil een 'gewone' werknemer het moet stellen als hij op straat gezet wordt.

Weer maar eens een onderwerp waar over moet nagedacht worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.