actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2018, 13:23
Felia.T*ys Felia.T*ys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Nijlen
Posts: 75
Flexi-jobs zitten in de lift: al meer dan 33.000 flexi-jobbers aan de slag

Sinds de uitbreiding van de flexi-jobs naar winkels en gepensioneerden op 1 januari 2018 zijn er al 33.551 flexi-jobbers aan de slag, drie keer meer dan bij de invoering van het systeem in 2016. Dat heeft staatssecretaris voor Bestrijding van Sociale Fraude Philippe De Backer (Open Vld) zaterdag bekendgemaakt op de Vreemdelingenmarkt in Antwerpen, waar hij zelf aan de slag ging als flexi-jobber bij een krokettenkraam.

Wie een extra centje wil bijverdienen kan sinds 1 december 2015 aan een voordelig tarief gaan flexi-jobben in de horeca. Voorwaarde is dat je minstens vier vijfde werkt bij een andere werkgever, maar je betaalt geen extra belastingen op wat je verdient als flexi-jobber. De werkgever betaalt wel 25 procent RSZ-bijdrage. De flexi-jobs werden dankzij het succes in de horeca op 1 januari 2018 uitgebreid naar bakkers, winkels, slagers en ook gepensioneerden.

“Dankzij de uitbreiding van de flexi-jobs zorgen we ervoor dat mensen een extraatje kunnen verdienen zonder extra geld af te geven aan de staat. Het systeem is eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Ik ben dan ook tevreden dat de uitbreiding van de flexi-jobs een vliegende start kent”, zegt Philippe De Backer. Sinds de uitbreiding zijn er in totaal al 33.551 flexi-jobbers. Dat is drie keer meer, vergeleken met het eerste kwartaal van 2016 toen de eerste flexi-jobbers aan de slag gingen in de horeca. Vooral de uitbreiding van de flexi-jobs naar gepensioneerden valt in de smaak met al 2.268 actieve gepensioneerde flexi-jobbers. In de handel (bakkers, slagers, kappers,...) zijn er vandaag 1.865 flexi-jobbers aan de slag.

‘The sky is the limit’
“De cijfers bewijzen dat ‘the sky the limit’ is voor de flexi-jobs. Dankzij hun succes krijg ik ook vragen van andere sectoren die ook flexibeler willen werken. Denk maar aan elektriciens, taxichauffeurs, fruittelers, bouwbedrijven,... Ik ben voorstander van een verdere uitbreiding van het systeem. Vroeg of laat zal die er ook komen”, zegt Philippe De Backer.

De flexi-jobs brengen ook geld op. De RSZ-inkomsten uit flexi-jobs bedragen intussen meer dan 20 miljoen euro per jaar.

Bron: Het Laatste Nieuws 12/05/2018
https://www.hln.be/nieuws/binnenlan...-slag~a39d090e/

Eigen mening:
Door flexi-jobs worden heel wat vacatures ingevuld. Ook gepensioneerden gaan aan de slag als flexi-jobber. Naar mijn mening mag het ook doorgetrokken worden naar andere sectoren die flexibeler willen werken. Veel mensen zullen gebruik willen maken van dit systeem. Mensen kunnen op een legale manier iets bijverdienen en zijn verzekerd. Daarbij wordt de wereld steeds duurder en vaak kunnen mensen dat extra centje gebruiken. Zolang flexi-jobs geen reguliere jobs voor de voeten lopen, zie ik er geen graten in.

Toch denk ik dat er ook nadelen vasthangen aan flexi-jobs. Aan de ene kant moet je al minstens vier vijfde werken bij een andere werkgever. Dit maakt dat mensen die niet aan werk geraken ook niet als flexi-jobber aan de slag kunnen. De mensen die de meeste nood hebben aan de job krijgen de kans niet. Deze plaatsjes worden nu gereserveerd voor mensen die al een loon hebben en nog iets extra willen.
Aan de andere kant zijn er sowieso al mensen uit een kwetsbare groep die een flexi-job uitoefenen. Alleenstaande ouders kunnen op deze manier een centje bijverdienen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.