actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2018, 00:58
gertjan.p*llis gertjan.p*llis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 51
‘Niet aan gynaecoloog om kind weg te houden bij moeder’

‘Niet aan gynaecoloog om kind weg te houden bij moeder’


Vlaams minister voor Welzijn, Jo Vandeurzen (CD&V) wil dat gynaecologen pasgeboren baby’s niet meteen meegeven aan drugsverslaafde moeders. Maar de gynaecologen willen die verantwoordelijkheid niet op zich nemen. ‘Dat is onze taak niet. Wij zijn daar niet voor opgeleid’, zegt woordvoerder van de Vlaamse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (VVOG), dokter Johan Van Wiemeersch.

‘Wanneer een kind geboren wordt in omstandigheden die niet oké zijn, dan is het de bedoeling om rechtstreeks vanuit de materniteit snel de juiste hulpverlening in te zetten’, dat zei Vandeurzen maandag in een interview in Het Nieuwsblad. Per provincie zal daarover een stappenplan klaarliggen, waar gynaecologen een belangrijke rol zullen in spelen. ‘Die moeten de reflex hebben om bijvoorbeeld in het geval van een drugsverslaafde moeder het kind niet dadelijk naar huis te sturen, maar vanuit het ziekenhuis de hulpverlening in gang te zetten’, zegt Vandeurzen.

Afkickverschijnselen

‘Ik kan mij niet voorstellen dat gynaecologen mogen beslissen of een kind al dan niet met de moeder meegaat’, zegt Hoogleraar in de gynaecologie Petra De Sutter (UGent). Zij stelt zich vragen bij het stappenplan van Vandeurzen. Volgens De Sutter zijn er al procedures, die de rol van de gyneacoloog in het plan van Vandeurzen overbodig maken.

Dokter Johan Van Wiemeersch, treedt professor De Sutter bij. Hij wijst erop dat het de kinderarts is die beslissing neemt en niet de gynaecoloog of een kind al dan niet mee mag met de moeder. ‘Dat is onze taak niet. Wij zijn daar niet voor opgeleid’, zegt Van Wiemeersch. ‘De kinderarts onderzoekt de baby en als die afkickverschijnselen vertoont, kan hij de beslissing nemen of het kind niet mee mag met de moeder.’

Volgens professor Kristien Roelens (UGent) moet de gynaecoloog de zwangerschap breed bekijken. ‘De gynaecoloog is belangrijk om signalen op te pikken en informatie door te geven aan andere zoals een psychiater of kinderarts’, zegt Roelens. ‘Het is een samenwerking tussen verschillende diensten.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180508_03503161
Datum: 8/05/2018
Mening:
Ik denk dat iedereen het er mee eens is er geen enkele baby het verdient om in een gezin te belanden waarvan de ouders problemen ondervinden in verband met drugs, en dat dit iets is waar de overheid een oogje voor in het zeil moet houden. Ik snap echter wel de standpunten van de twee partijen. De overheid wil dat gynaecologen ook een rol spelen in het weerhouden van van kinderen te laten belanden in probleemgezinnen. Dit lijkt logisch, een gynaecoloog is natuurlijk zeer betrokken in het proces van de baby op aarde te brengen, en komt op deze manier vaak in contact met zowel de ouders als de baby zelf. De gynaecologen zouden dus belangrijke dingen kunnen opmerken in dit proces in verband met het probleem in kwestie. Nu de gynaecologen zijn hier geen fan van omdat ze hier niet voor opgeleid zijn en dat deze taak al door andere wordt uitgevoerd. Nu mij lijkt het wel nuttig om gynaecologen te onderwijzen op vlak van signalen opmerken van drugsproblematiek bij ouders en dat de gynaecologen nauw samen zouden moeten kunnen werken met de diensten die nu op dit moment hiervoor zijn aangewezen. Ik denk dat dit de beste manier is om dit probleem zo goed mogelijk uit onze samenleving te krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.