actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2012, 13:31
Illya.Verstappen Illya.Verstappen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lier
Posts: 35
Tobback: 'Leuven krijgt 's nachts veel crapuul over de vloer'

Tobback: 'Leuven krijgt 's nachts veel crapuul over de vloer'
donderdag 26 april 2012, 15u38
Bron: belga
Auteur: bbd


LEUVEN - Het aantal misdrijven in het Leuvense uitgaansleven stijgt. Burgemeester Tobback is het moe. Hij dreigt met het opleggen van een nachtelijk sluitingsuur.


‘De toename van de overlast in het Leuvense uitgaansleven kan niet blijven duren. De cafébazen op de Oude Markt krijgen nog enkele maanden om oplossingen aan te dragen. Anders staat het volgende schepencollege voor een moeilijke beslissing’, aldus burgemeester Louis Tobback tijdens de voorstelling van de criminaliteitscijfers voor 2011.

Volgens Tobback wordt het opleggen van een nachtelijk sluitingsuur dan onafwendbaar.

Het aantal uitgaansgerelateerde feiten van slagen en verwondingen steeg in 2011 in het centrum van Leuven met 45 tot het recordaantal van 487. Het aantal diefstallen met geweld nam toe met 35 tot 108, het aantal gauwdiefstallen met 84 tot 212. Het aantal feiten van vandalisme steeg met 37 tot 552.

Uit 5.000 identiteitscontroles in uitgaansbuurten tussen middernacht en 6 uur bleek recentelijk dat 25 procent in het verleden al in contact kwam met politie. Tussen 3 en 6 uur stijgt dat percentage tot 47 procent en als men zich beperkt tot de Oude Markt tot 61 procent.

De overlast is volgens korpschef Jean-Paul Mouchaers niet alleen een gevolg van alcohol- en druggebruik, maar ook van normvervaging, ‘die ten aanzien van agenten soms hallucinante proporties aanneemt’.

Volgens Tobback bevestigt dit het vermoeden dat Leuven ’s nachts ‘een hoop ‘crapuul’ over de vloer krijgt’.

‘Het kan niet langer dat we ’s nachts op de Oude Markt en omgeving zoveel politie blijven inzetten.’ De vzw Oude Markt legt volgens Tobback tijdens het actueel overleg momenteel ‘wel veel goede wil aan de dag’.

Bron: http://standaard.be/artikel/detail....DMF20120426_161


Mijn mening:
Een aantal van mijn vrienden studeren in Leuven en van hen heb ik nog nooit van diefstallen gehoord. Het verbaast mij dan ook dat dat zo aanwezig is.
Wel heb ik al vaker van geweld, vechten en vandalisme gehoord, zoals elke uitgaansbuurt in een grote studentenstad. Dit heeft veel te maken met het alcoholverbruik van de meeste studenten denk ik. In Leuven heb je echter ook een soort van eilandgevoel volgens een aantal Leuvense studenten. Dit is het gevoel dat ze afgescheiden zijn van de rest van de wereld omdat in Leuven alles zo dicht bij elkaar ligt en studenten voornamelijk met andere studenten te maken hebben. Een mogelijke oplossing zou inderdaad het verplichte sluitingsuur zijn, maar ik vrees dat er dan juist alle beschonken studenten op hetzelfde moment huiswaarts trekken. Dit zal leiden naar een kortere periode 's avonds van crapuleuze streken, maar een veel hardere. Ik denk dat meneer Tobback en de vzw Oude Markt toch nog eens goed moeten nadenken over een mogelijke oplossing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.