actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2009, 14:39
Jarrik.Fransen Jarrik.Fransen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 69
CD&V: "Niet aan krant om premier te kiezen"

CD&V: "Niet aan krant om premier te kiezen"

Europarlementslid Ivo Belet (CD&V) vindt niet dat de hoofdredacteurs van de kranten moeten bepalen wie de volgende Belgische premier wordt, mocht Herman Van Rompuy vertrekken naar Europa. Dat zei hij in De zevende dag. Hij reageert daarmee op het veto van de Franstalige krant Le Soir tegen Yves Leterme.

Belet wijst er ook op dat het nog helemaal geen uitgemaakte zaak is dat Van Rompuy de eerste Europese president wordt, al geef hij wel toe dat "het intussen duidelijk is dat hij een goede kans maakt voor deze prestigieuze functie".

Zijn Europese collega's Dirk Sterckx (Open VLD), Kathleen Van Brempt (SP.A) en Derk Jan Eppink (LDD) gunnen Van Rompuy hoe dan ook de Europese post. "Ik zou het een goede zaak vinden voor ons land als de post naar een Belg gaat", aldus Sterckx. Van Brempt gunt het Van Rompuy "persoonlijk", maar stoort zich er wel aan "dat men in Europa blijkbaar op zoek is naar een kleurloos figuur, waar niemand tegen is en ik denk dat Europa meer ambitie nodig heeft."

Sterckx ziet dan weer net voordelen in een grijze muis. "Het gaat om een nieuwe functie die nauwelijks omschreven is, daarom vind ik het niet slecht dat er iemand zit die niet echt een zwaargewicht is, want voor mij ligt het zwaartepunt van de besllissingsvorming bij de Commissie. Als je een voorzitter hebt die echt president gaat spelen, gaat die automatisch de rol van de Commissie verminderen en dat zou ik een slechte zaak vinden."

Eppink is het daarmee eens. "Europa is een verenigd Europa van staten. Die staten zijn de bakermat van Europa, je hebt Sarkozy, Merkel, Brown, als je daar een president boven op hebt die de richting gaat aangeven, wordt Sarkozy ongelukkig. Hij wil een saaie piet die naar hem luistert, en dat is Van Rompuy."

"Niet aan Le Soir om premier te kiezen"
Indien Van Rompuy naar Europa vertrekt, rijst de vraag wie hem opvolgt aan het hoofd van de federale regering. De naam van Yves Leterme staat het hoogst genoteerd, maar het zuiden van het land staat alvast niet te springen voor een terugkeer van de CD&V'er.

Belga Le Soir stelde gisteren nog zijn veto tegen Leterme, tot groot ongenoegen van Belet. "Het lijkt me duidelijk dat het niet de hoofdredacteurs zijn van de kranten, zeker niet aan Franstalige kant, die bepalen wie premier wordt van het land."

Volgens Eppink zijn nieuwe verkiezingen een optie, maar hij kan ook wel leven met Leterme. "Van mij mag het Leterme worden, hij komt terug met een revanchegevoel, hij wil laten zien hoe het moet, hij heeft veel wrok in zich, hij krijgt een tweede kans en als goede christen met hij die aannemen."

Volgens Sterckx is het helemaal niet evident dat CD&V aan zet is indien een nieuwe premier moet worden aangewezen. Hij wijst erop dat de liberalen de grootste politieke familie zijn.

Bron:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/v...08vanrompuy7dag
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.