actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2007, 17:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Daling reservaties eindejaar

"Daling reservaties eindejaar ook conjunctureel probleem"


Het dalende aantal reservaties voor restaurants en feestzalen tijdens de eindejaarsperiode heeft ook te maken met de dalende conjunctuur. Dat zeggen de verantwoordelijken van de Waalse en Brusselse horecafederaties. De Waalse en Brusselse horecazaken reageren op de uitspraken van Luc De Bauw, woordvoerder van Horeca Vlaanderen. De Bauw verklaarde vandaag in de Vlaamse media dat vooral het rookverbod in feestzalen en restaurants geleid heeft tot een vermindering in reservaties tot 20 procent.



Budget

"Het is een conjunctureel probleem", zegt Charles Jeandrain, voorzitter van de afdeling restaurant van Horeca Wallonie. "Gezinnen letten meer op hun budget. De kosten kunnen tijdens de eindejaarsperiode hoog oplopen. Als we daar het rookverbod en de strenge alcoholcontroles bijvoegen, kunnen we begrijpen dat mensen verkiezen om de eindejaarsperiode thuis te vieren." Volgens Jeandrain zijn de verklaringen van zijn Vlaamse collega (over de daling van het aantal reservaties) sterk overdreven.


Brussel

Yvan Roque, de voorzitter van de Brusselse horecafederatie, zegt dat de eindejaarsfeesten al enkele jaren geen uitzonderlijk goede periode zijn in Brussel. Ook hij linkt dat onder meer aan de conjunctuur. "Vele restaurants zijn gesloten met Kerstmis en nieuwjaar omdat er te weinig reservaties zijn", luidt het.


Blog HLN, 13/12/07
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2007, 16:57
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Ik kan die daling goed begrijpen. Al die strenge alcoholcontroles en het rookverbod. Thuis eten biedt alleen maar voordelen. Je kunt namelijk kiezen wat je klaarmaakt, je mag thuis drinken (want niks is zo gezellig met een glaasje wijn erbij), de rokers mogen nog roken, en ik vind het meestal ook veel gezelliger thuis. De mama's (of papa's) moeten dan wel koken, maar die vinden dit ook wel leuk. Je kan thuis hardop lachen en praten, terwijl je in een restaurant toch moet uitkijken wat je doet/zegt.
Maar vooral voor de mensen die roken en graag alcohol drinken, snap ik best dat ze thuis verkiezen in plaats van restaurant. Aan de ene kant vind ik het heel erg voor de restaurants die minder zullen verdienen door deze daling. Maar aan de andere kant begrijp ik de mensen die hun thuis verkiezen boven restaurant door al die regels (i.v.m. roken, alcohol,...)
So... let's party at home
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.